Mielőtt a mai e-learning
helyzetelemzésre rátérnénk, fontosnak tartom néhány pontot érintő
visszatekintést a témában. Már csak annál fogva, hogy magam is kénytelen-
kelletlen csatlakoztam, „vándoroltam be” e világba, amelynek ódiumát a mai
napig érzem és bámulattal adózom a „bennszülöttek” virtuozitásának a területen.
Már 2000 márciusában, Lisszabonban
az Európai Tanács csúcstalálkozóján megfogalmazták azt a célt, hogy az Európai
Uniónak a világ legversenyképesebb tudásalapú gazdaságává kell válnia 2010-re.
Emellett természetesen növekvő foglalkoztatottságot kell produkálni. Ezen célok
elérésében a vezető szerep egyértelműen az IKT-nak szánták. (Természetesen a
cél az amerikai példa követése volt.)
Az európai uniós távoktatási politikák prioritásai voltak:
• az esélyegyenlőség biztosítása, a technológia fejlődéséből adódó
szociális kizáródás elkerülése, mint cél,
• az „európai dimenzió”, azaz a hozzáadott érték hangsúlyozása,
• a munkanélküliség leküzdésének előtérbe helyezése,
• a módszertani megalapozottság fontossága, a tanulási folyamat
kutatása, megismerése,
• a megvalósult fejlesztések folyamatos vizsgálata és elemzése
(monitoring), a tapasztalatok visszacsatolása, a minőség folyamatos elemzése és
biztosítása.
Az EU komoly lépéseket
tett annak érdekében, hogy a Lisszabonban megfogalmazottak megvalósuljanak. Az
E-Learning programokhoz vezető úton az alapdokumentumok jelentik a
mérföldköveket – amelyekben egymáshoz képest fokozatosan alakult a tartalom, a módszertan, a technológia
és a szociális dimenzió (a hozzáférés biztosítása).
Magyarországon 2000-ben még épphogy
csak elkezdtek ismerkedni ezen oktatási formával, és az évek folyamán sajnos a
fejlődés sem volt az elvárt mértékű. Ennek oka az E-Learning
és felnőttképzés Magyarországon és Európában, NFI kutatási anyag szerint hármas
eredetű: • viszonylag alacsony egyéni vásárlóerő, • magas telekommunikációs és
számítógépárak, • meglehetősen költségérzékeny E-Learning piac.
A megfogalmazott
forráshiány azonban itt két értelemben értendő: nemcsak az anyagi források
hiányát, hanem a humánerőforrást is. Az oktatási intézmények „elutasító”
magatartása e téren egyrészt a pénzhiány miatt érthető, hiszen sem a szükséges
eszközöket, sem az ezeket profin kezelő személyzet képzését nem tudták, tudják
finanszírozni. A pedagógusok részéről is áldozatot követelne, hiszen tanórán
kívüli pluszmunkával járna, és mert önmagától senki sem tudja megtanulni azt a
folyamatot, amivel egy sikeres E-Learning projekt levezényelhető. És amire
anyagi juttatást nem feltétlenül kapnak.
Ezen okoknál fogva a legfontosabb feltételnek a
pedagógustársadalom megújulását fogalmazták meg.
A második Nemzeti
Fejlesztési Terv 2007-2013, már kiemelten kezeli az aktív társadalom, okos
társadalom és információs társadalom megteremtését. Ezen a következőket érti:
foglalkoztatás, az élethosszig tartó tanulás, képzés, oktatás, tudomány,
informatika, kutatás, fejlesztés. Sajnos a gyakorlat még itt is csak szerényen
kullog a szépen csillogó tervek mögött.
Magát az e-learninget
három tanulási forma „keresztezéseként” értelmezhetjük: számítógéppel segített
tanulás, on line tanulás, távoktatás. Sokszor keverik, értelmezik félre e
fogalmakat.
Úgy gondolom Magyarországon még a
többségi szemlélet nem jutott el ahhoz, hogy teljesen nélkülözni tudjuk a tanár
fizikai jelenlétét. Magam is erre gondoltam, amikor Ollé tanár úr kifejtette a
kurzus feltételeit és leszögezte, hogy a tárgy szelleméhez méltóan, aki a
meghatározott feladatokat on line teljesíti, annak nem szükséges a megadott
szombati konzultációkon részt vennie. Bennem azonnal az vetődött fel,
természetesen igyekszem teljesíteni a meghatározottakat, de mindenképpen ott
leszek a szombati órán is. Valószínűleg a frontális oktatáshoz szokott „agyam”
nem érzi biztos pontnak, a csupán technikai eszközökön keresztüli
kapcsolattartást. De ezt fogalmazta meg dr. Benedek András is az atipikus
tanulási formákról szólva, persze még úgy 2000 körül. Szerinte az e-learning első
sorban az internet nyújtotta új lehetőségeket használja ki, alkalmazva az egyre
kifinomultabb internetes technológiákat. A témakör szakértői megegyeztek abban,
hogy a leghatékonyabb nyitott képzési forma a blended learning, amely a hagyományos
és virtuális képzési formákat ötvözi. Ebben fontos a személyes konzultáció
biztosítása is, amelyet a távolsági konzultációval ötvözve, nyomtatott- és
elektronikus tananyagok segítségével magas-színvonalú info-kommunikációs eszközök (IKT) révén a tananyagot
változatos módszerekkel, egyénre szabott formában teszi hozzáférhetővé.
Lehetőséget biztosít a képzésben résztvevők egyéni előrehaladási ütemének
ellenőrzésére, értékelésére. Természetesen ezen kijelentések az azóta eltelt
idő alatt alaposan átértékelendők. Ám sok minden megmaradt a felfogásból!
Pl. Számítógép az
osztálytermekben valóban hasznos lehet…és ez a feltételes mód nem véletlen. A
megfelelő moderátor nélkül a legérdekesebb tematikájú vetélkedő sem ér egy
fikarcnyit sem. Tehát tanára válogatja, miből mit hoz ki. Az, aki eretnek
gondolatnak tartja a számítógép oktatásban való alkalmazását, az valószínűleg
az írásvetítőtől is idegenkedett kezdetben, és a mára már eléggé elterjedt
elektronikus táblát sem tudja hatékonyan integrálni az oktatási folyamatba.
Az, hogy nem mindenki
tudja kihasználni, értékelni az e-learning adta végtelen lehetőségeket éppen
abban rejlik sok esetben, hogy nem tudjuk az időnket hatékonyan beosztani,
jellemző a „patópáluras” hozzáállás illetőleg a számítógép előtt hajlamosabbak
vagyunk elkalandozni: felnőttként az információrengetegben, gyerekként a
rengeteg szórakoztató programban.
Pedig ezen oktatási forma
alapelveit szemlélve, a legtanulóbarátabb, legplasztikusabb, és az egyéni
fejlődést talán legmesszebbmenőkig segítő folyamatról van szó.
Magát az e-learninget három dolog jellemzi: didaktikai tervezés, modularitás,
rendszerszemlélet.
Didaktikai tervezés: Természetesen
az oktatási tartalom e formában is elsődleges fontosságú: a szövegezés,
amelyben primer és szekunder tartalmakat különítünk el. Hasonlóan, mint egy
szokványos tankönyvben az első a tananyaghoz szorosan kapcsolódó szöveg, míg a
második az „apróbetűs rész” a tanulást támogató, módszertani és egyéb segédanyagok.
Azonban óriási
különbség, hogy ez a tanulási forma nem követel kizárólag lineáris tantervet.
Számos, a tanulást, befogadást, megértést, egyéni tanulási szükségletet
figyelembe vevő segédletet, hivatkozást, fogalommagyarázatot tesz lehetővé.
A didaktika alapeleme az
értékelés, amely e környezetben igazán egyszerűvé válik, hiszen az összes lépés
visszakövethető és a visszacsatolás számtalan lehetősége adott. Ebben a
környezetben az az előnyös helyzet, hogy nem egy összegző, szummatív, lezáró
értékelésről van szó, hanem egy permanens, többszöri, egyénre szabott
értékelési folyamatról. Ez nagy segítség a tanulás tanulásában, hiszen azonnal
korrigálhatók a helytelen, vagy téves elképzelések, tevékenységek.
Modularitás: A tananyag
részekre bontása szintén segítség a befogadásban, itt is egyénre szabottan
lehet haladni. Ám ehhez elengedhetetlen a tanuló munkájának segítése, különböző
tanulási utak megadása. A tanulási útmutatók, célok meghatározásánál azonban
ügyelni kell, hogy elkerüljük a túlszabályozottságot is, mivel ez gátló tényező
lehet.
Rendszer szemlélet: Mindezen
apró lépések célja persze, hogy az összes (vagy lehető legtöbb) e-learning tanulónk
járja be a kijelölt utat és érjen fel a tudás üveghegyére, hogy körbenézhessen
és lássa a nagy egészet. Ehhez az is hozzátartozik, hogy az on-line
környezethez természetesen kapcsolódik az offline feladatok tárháza, könyvek
stb. alkalmazása is.
Ezen oktatási formára
igaz csak igazán, hogy aki kimarad, lemarad. A technikai fejlődés viharszerűen
söpör végig a jelenleg használt eszközökön, új és újabb kihívás elé állítva a
használókat és még nagyobb szakadékot képezve a hezitálók és nem használók között.
Szinte arra sincs idő, hogy módszertanilag kidolgozott tevékenységek
szülessenek, olyan gyors a fejlődés. A fogalomtárban alapelemek a hipermédia, a
konstruktív pedagógia, tanárközpontúság helyett a tanulóközpontúság. Számomra a
legszimpatikusabb fogalom a tanulás menedzselése, amelyben természetesen az
instruktív tanári fellépés csak azt követeli meg, hogy önállóan legyél
megbízhatóan tevékeny!
Nos, ezt a legnehezebb
beépíteni a személyiségünkbe, amely sok esetben sajnálatosan nem erre
szocializálódott és amit tanár úr kis megjegyzése is hangsúlyozott: „pláne nem
Magyarországon…”lásd adóbevallás példa.
Másrészt e tanulás
tanulásának a menete sokkal szórakoztatóbb és azonnali sikerélményeket generál
(pl. amikor, igaz csak részlegesen, sikerült az első csatornámat beindítani a
ustream-on), ami még inspirálóbb lehet számunkra. Sok sikert és kitartást
mindenkinek ehhez a soha véget nem érő, rögös, de legtöbbször élvezetes
sárgaköves úton!
Az attitűdváltozásk között melyik 3 változást látja a legkevésbé valószínűnek egy felnőttképzési környezetben? Indokolja a választásait és vázolja fel, hogy a képzésszervezés során mit tehet az attitűdváltozások formálása érdekében! Melyi attitűdváltozás kapcsolódik össze az instruktív környezetek jellemzpivel és miért?
VálaszTörlésAz, hogy az attitüdváltozás miben következik be egyértelműen függ attól, hogy a résztvevő melyik generációt képviseli. Pl. egy x generációs felnőttképzési hallgató kevésbé fog kezdeményező, újító lenni, így a vezetői, irányítói hozzáállás nem jellemzó tőle, illetőleg a belső szorongás miatt az igazi örömteli tanulást sem látom teljes mértékben megvalósíthatónak (bár ez a permanens, kitartó gyakorlás folytán azért változhat). Természetesen a tanulóközpontúság azt is jelenti, hogy éppen ezekben az egyéni problémákban is tud segítséget nyújtani. A képzésszervezés során az egyéni igények felmérése során a meglévő kompetenciákat is áttekintve személyre szabott feladatokkal javítanám a gyengeségeket. Az instruktív környezet az attitüdváltozásra több területen is hatással van. Alapvetően fejleszti a rendszerszemléletet a folyamatos többcsatornás és többszereplős kommunkikáció miatt, amelyet még többféle azonnalos tevékenységgel is össze kell egyeztetni. A koncentráltabb figyelemre ösztönöz, illetőleg az egyénre irányuló figyelem lehetősége, hatása folytán az introvertáltabb személyek is kénytelenek kissé kinyílni a közösség felé, a "kommunikatívabbság" felé.
Törlés