2012. március 3., szombat

E-learning fogalma

E-learning ma…?!


Mielőtt a mai e-learning helyzetelemzésre rátérnénk, fontosnak tartom néhány pontot érintő visszatekintést a témában. Már csak annál fogva, hogy magam is kénytelen- kelletlen csatlakoztam, „vándoroltam be” e világba, amelynek ódiumát a mai napig érzem és bámulattal adózom a „bennszülöttek” virtuozitásának a területen.

Már 2000 márciusában, Lisszabonban az Európai Tanács csúcstalálkozóján megfogalmazták azt a célt, hogy az Európai Uniónak a világ legversenyképesebb tudásalapú gazdaságává kell válnia 2010-re. Emellett természetesen növekvő foglalkoztatottságot kell produkálni. Ezen célok elérésében a vezető szerep egyértelműen az IKT-nak szánták. (Természetesen a cél az amerikai példa követése volt.)

Az európai uniós távoktatási politikák prioritásai voltak:
• az esélyegyenlőség biztosítása, a technológia fejlődéséből adódó szociális kizáródás elkerülése, mint cél,
• az „európai dimenzió”, azaz a hozzáadott érték hangsúlyozása,
• a munkanélküliség leküzdésének előtérbe helyezése,
• a módszertani megalapozottság fontossága, a tanulási folyamat kutatása, megismerése,
• a megvalósult fejlesztések folyamatos vizsgálata és elemzése (monitoring), a tapasztalatok visszacsatolása, a minőség folyamatos elemzése és biztosítása.

Az EU komoly lépéseket tett annak érdekében, hogy a Lisszabonban megfogalmazottak megvalósuljanak. Az E-Learning programokhoz vezető úton az alapdokumentumok jelentik a mérföldköveket – amelyekben egymáshoz képest fokozatosan alakult a tartalom, a módszertan, a technológia és a szociális dimenzió (a hozzáférés biztosítása).

Magyarországon 2000-ben még épphogy csak elkezdtek ismerkedni ezen oktatási formával, és az évek folyamán sajnos a fejlődés sem volt az elvárt mértékű. Ennek oka az E-Learning és felnőttképzés Magyarországon és Európában, NFI kutatási anyag szerint hármas eredetű: • viszonylag alacsony egyéni vásárlóerő, • magas telekommunikációs és számítógépárak, • meglehetősen költségérzékeny E-Learning piac.

A megfogalmazott forráshiány azonban itt két értelemben értendő: nemcsak az anyagi források hiányát, hanem a humánerőforrást is. Az oktatási intézmények „elutasító” magatartása e téren egyrészt a pénzhiány miatt érthető, hiszen sem a szükséges eszközöket, sem az ezeket profin kezelő személyzet képzését nem tudták, tudják finanszírozni. A pedagógusok részéről is áldozatot követelne, hiszen tanórán kívüli pluszmunkával járna, és mert önmagától senki sem tudja megtanulni azt a folyamatot, amivel egy sikeres E-Learning projekt levezényelhető. És amire anyagi juttatást nem feltétlenül kapnak.
Ezen okoknál fogva a legfontosabb feltételnek a pedagógustársadalom megújulását fogalmazták meg.

A második Nemzeti Fejlesztési Terv 2007-2013, már kiemelten kezeli az aktív társadalom, okos társadalom és információs társadalom megteremtését. Ezen a következőket érti: foglalkoztatás, az élethosszig tartó tanulás, képzés, oktatás, tudomány, informatika, kutatás, fejlesztés. Sajnos a gyakorlat még itt is csak szerényen kullog a szépen csillogó tervek mögött.

Magát az e-learninget három tanulási forma „keresztezéseként” értelmezhetjük: számítógéppel segített tanulás, on line tanulás, távoktatás. Sokszor keverik, értelmezik félre e fogalmakat.

Úgy gondolom Magyarországon még a többségi szemlélet nem jutott el ahhoz, hogy teljesen nélkülözni tudjuk a tanár fizikai jelenlétét. Magam is erre gondoltam, amikor Ollé tanár úr kifejtette a kurzus feltételeit és leszögezte, hogy a tárgy szelleméhez méltóan, aki a meghatározott feladatokat on line teljesíti, annak nem szükséges a megadott szombati konzultációkon részt vennie. Bennem azonnal az vetődött fel, természetesen igyekszem teljesíteni a meghatározottakat, de mindenképpen ott leszek a szombati órán is. Valószínűleg a frontális oktatáshoz szokott „agyam” nem érzi biztos pontnak, a csupán technikai eszközökön keresztüli kapcsolattartást. De ezt fogalmazta meg dr. Benedek András is az atipikus tanulási formákról szólva, persze még úgy 2000 körül. Szerinte az e-learning első sorban az internet nyújtotta új lehetőségeket használja ki, alkalmazva az egyre kifinomultabb internetes technológiákat. A témakör szakértői megegyeztek abban, hogy a leghatékonyabb nyitott képzési forma a blended learning, amely a hagyományos és virtuális képzési formákat ötvözi. Ebben fontos a személyes konzultáció biztosítása is, amelyet a távolsági konzultációval ötvözve, nyomtatott- és elektronikus tananyagok segítségével magas-színvonalú info-kommunikációs eszközök (IKT) révén a tananyagot változatos módszerekkel, egyénre szabott formában teszi hozzáférhetővé. Lehetőséget biztosít a képzésben résztvevők egyéni előrehaladási ütemének ellenőrzésére, értékelésére. Természetesen ezen kijelentések az azóta eltelt idő alatt alaposan átértékelendők. Ám sok minden megmaradt a felfogásból!

Pl. Számítógép az osztálytermekben valóban hasznos lehet…és ez a feltételes mód nem véletlen. A megfelelő moderátor nélkül a legérdekesebb tematikájú vetélkedő sem ér egy fikarcnyit sem. Tehát tanára válogatja, miből mit hoz ki. Az, aki eretnek gondolatnak tartja a számítógép oktatásban való alkalmazását, az valószínűleg az írásvetítőtől is idegenkedett kezdetben, és a mára már eléggé elterjedt elektronikus táblát sem tudja hatékonyan integrálni az oktatási folyamatba.

Az, hogy nem mindenki tudja kihasználni, értékelni az e-learning adta végtelen lehetőségeket éppen abban rejlik sok esetben, hogy nem tudjuk az időnket hatékonyan beosztani, jellemző a „patópáluras” hozzáállás illetőleg a számítógép előtt hajlamosabbak vagyunk elkalandozni: felnőttként az információrengetegben, gyerekként a rengeteg szórakoztató programban.

Pedig ezen oktatási forma alapelveit szemlélve, a legtanulóbarátabb, legplasztikusabb, és az egyéni fejlődést talán legmesszebbmenőkig segítő folyamatról van szó. Magát az e-learninget három dolog jellemzi: didaktikai tervezés, modularitás, rendszerszemlélet.

Didaktikai tervezés: Természetesen az oktatási tartalom e formában is elsődleges fontosságú: a szövegezés, amelyben primer és szekunder tartalmakat különítünk el. Hasonlóan, mint egy szokványos tankönyvben az első a tananyaghoz szorosan kapcsolódó szöveg, míg a második az „apróbetűs rész” a tanulást támogató, módszertani és egyéb segédanyagok.

Azonban óriási különbség, hogy ez a tanulási forma nem követel kizárólag lineáris tantervet. Számos, a tanulást, befogadást, megértést, egyéni tanulási szükségletet figyelembe vevő segédletet, hivatkozást, fogalommagyarázatot tesz lehetővé.

A didaktika alapeleme az értékelés, amely e környezetben igazán egyszerűvé válik, hiszen az összes lépés visszakövethető és a visszacsatolás számtalan lehetősége adott. Ebben a környezetben az az előnyös helyzet, hogy nem egy összegző, szummatív, lezáró értékelésről van szó, hanem egy permanens, többszöri, egyénre szabott értékelési folyamatról. Ez nagy segítség a tanulás tanulásában, hiszen azonnal korrigálhatók a helytelen, vagy téves elképzelések, tevékenységek.

Modularitás: A tananyag részekre bontása szintén segítség a befogadásban, itt is egyénre szabottan lehet haladni. Ám ehhez elengedhetetlen a tanuló munkájának segítése, különböző tanulási utak megadása. A tanulási útmutatók, célok meghatározásánál azonban ügyelni kell, hogy elkerüljük a túlszabályozottságot is, mivel ez gátló tényező lehet.

Rendszer szemlélet: Mindezen apró lépések célja persze, hogy az összes (vagy lehető legtöbb) e-learning tanulónk járja be a kijelölt utat és érjen fel a tudás üveghegyére, hogy körbenézhessen és lássa a nagy egészet. Ehhez az is hozzátartozik, hogy az on-line környezethez természetesen kapcsolódik az offline feladatok tárháza, könyvek stb. alkalmazása is.

Ezen oktatási formára igaz csak igazán, hogy aki kimarad, lemarad. A technikai fejlődés viharszerűen söpör végig a jelenleg használt eszközökön, új és újabb kihívás elé állítva a használókat és még nagyobb szakadékot képezve a hezitálók és nem használók között. Szinte arra sincs idő, hogy módszertanilag kidolgozott tevékenységek szülessenek, olyan gyors a fejlődés. A fogalomtárban alapelemek a hipermédia, a konstruktív pedagógia, tanárközpontúság helyett a tanulóközpontúság. Számomra a legszimpatikusabb fogalom a tanulás menedzselése, amelyben természetesen az instruktív tanári fellépés csak azt követeli meg, hogy önállóan legyél megbízhatóan tevékeny!

Nos, ezt a legnehezebb beépíteni a személyiségünkbe, amely sok esetben sajnálatosan nem erre szocializálódott és amit tanár úr kis megjegyzése is hangsúlyozott: „pláne nem Magyarországon…”lásd adóbevallás példa.
Másrészt e tanulás tanulásának a menete sokkal szórakoztatóbb és azonnali sikerélményeket generál (pl. amikor, igaz csak részlegesen, sikerült az első csatornámat beindítani a ustream-on), ami még inspirálóbb lehet számunkra. Sok sikert és kitartást mindenkinek ehhez a soha véget nem érő, rögös, de legtöbbször élvezetes sárgaköves úton!

2 megjegyzés:

  1. Az attitűdváltozásk között melyik 3 változást látja a legkevésbé valószínűnek egy felnőttképzési környezetben? Indokolja a választásait és vázolja fel, hogy a képzésszervezés során mit tehet az attitűdváltozások formálása érdekében! Melyi attitűdváltozás kapcsolódik össze az instruktív környezetek jellemzpivel és miért?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az, hogy az attitüdváltozás miben következik be egyértelműen függ attól, hogy a résztvevő melyik generációt képviseli. Pl. egy x generációs felnőttképzési hallgató kevésbé fog kezdeményező, újító lenni, így a vezetői, irányítói hozzáállás nem jellemzó tőle, illetőleg a belső szorongás miatt az igazi örömteli tanulást sem látom teljes mértékben megvalósíthatónak (bár ez a permanens, kitartó gyakorlás folytán azért változhat). Természetesen a tanulóközpontúság azt is jelenti, hogy éppen ezekben az egyéni problémákban is tud segítséget nyújtani. A képzésszervezés során az egyéni igények felmérése során a meglévő kompetenciákat is áttekintve személyre szabott feladatokkal javítanám a gyengeségeket. Az instruktív környezet az attitüdváltozásra több területen is hatással van. Alapvetően fejleszti a rendszerszemléletet a folyamatos többcsatornás és többszereplős kommunkikáció miatt, amelyet még többféle azonnalos tevékenységgel is össze kell egyeztetni. A koncentráltabb figyelemre ösztönöz, illetőleg az egyénre irányuló figyelem lehetősége, hatása folytán az introvertáltabb személyek is kénytelenek kissé kinyílni a közösség felé, a "kommunikatívabbság" felé.

      Törlés