Visszatekintés: digitális tolltartó
Az elmúlt heti téma kapcsán
sajnos meg kellett állapítanom, hogy az én digitális tolltartóm elszégyellte
volna magát a régi, akkori mércével high-tech, emeletes és mindig roppant
rendszerezett valóságos tolltartóm mellett. Az osztályban ugyanis a legmodernebb
48 színű filckészlet mellett, mindig nekem volt a legújabb fejlesztésű kütyüm,
mint pl. a mindenki által roppant módon irigyelt négyszínű toll, ami aztán
rejtélyes módon el is tűnt valahogy.
Jelen állapot szerint viszont
igencsak el van maradva a „digitolltartóm” feltöltöttsége. Az a tény
egyébiránt, hogy az „üresség kérdésével” nem vagyok egyedül kissé vígasztalt,
bár az előadás
meghallgatása után igencsak le voltam törve. A rengeteg újdonság és lehetőség,
de valójában az a tény frusztrált igazán, hogy milyen jó lett volna egyik másik
bemutatott alkalmazás az eddigi munkám során. Nem, még mindig az a véleményem,
hogy korántsem kell mindenkinek mindegyik digitális eszközt, alkalmazást
ismerni és alkalmazni. Úgy vélem, és az előadások fényében még inkább
megerősödtem ebben, hogy igények, és lehetőségek talaján kell mérlegelni a
használatot. Bár azért ahhoz, hogy saját igényeink szerint tudjunk válogatni,
igenis minél több alkalmazást, eszközt kell ismerni is. Erre pedig saját
magunknak kell törekednünk.
A témában született blogokat
olvasva és a facebookon történt többszöri megtárgyalása során úgy éreztem, nem
vagyok egyedül ezen elmélettel. Azt eleve, szinte kivitelezhetetlennek
tekinthetjük, hogy valaki mindig minden alkalmazásban otthon legyen…már csak a
funkcionáló 200-nál több web2-es és egyéb alkalmazást, és az időközben pl. újonnan varázsoltakat
tekintve. Lassan úgy leszünk a virtuális világbeli eszközökkel és
alkalmazásokkal, hogy minden órára jut egy újabb fejlesztés is. Egyik
legérdekesebb próbálkozás számomra (egyik alapszakom volt a magyar nyelv és
irodalom) a szemantikai
alapon szerveződő hálózatok kérdése a közösségi oldalakon, melyekről nem is
olyan rég még az volt a vélekedés, hogy webes alkalmazhatósága fantazmagória,
hiszen, ahhoz, hogy működni tudjon, a számítógépeknek az emberi agyhoz
hasonlatosan kellene működnie. A megjelentetett szövegek jelentése alapján
igazán egyszerűen lehet hozzáértő, a téma iránt érdeklődő, vagy abban már
szakértő csoporttagokat találni.
Nagy élményt jelentett e héten az
SL-ben való munka is. E hétfő volt az első, amikor nem remegett a kezem, ahogy
rákattintottam az ikonra a belépéshez. Viszonylag nyugodtabban tudtam
koncentrálni, bár nálam jobban nem tud senki eltévedni a lehetőségek óriási
tárházában…ez alkalommal is több kérdést sikerült átugranom úgy a kitöltendő tesztben, hogy azt
sem tudtam mit és hogyan nyomtam meg…de a végére azért kialakult. Az pedig,
hogy bizonyos funkciókról még véleményt is kérnek tőlünk igazán megtisztelt és igyekezettel
vértezett fel.
Muszáj egy kissé átnyergelnem a
digitális eszközökről és alkalmazásokról egy gondolat elejéig a hét másik előadására. Mivel a tanár úr
ismételten kiemelte azt a számomra is sarkalatos pontot, amely ezen eszközök,
alkalmazások létének, használatának értelmét alapozza meg az oktatásban. Tehát
lehet akármilyen fantasztikus, újabbnál-újabb, tematikusnál-tematikusabb,
fejlesztőnél-fejlesztőbb egy digitális eszköz, program, amennyiben az
alkalmazásához rendelt módszer hibás, nem lesz eredményes maga az eszköz sem.
Pontosan ennek érvényesülését
érzem pl. a „konnekt csoportosok” esetében a mindmeister gondolattérképénél.
Ahhoz, hogy a térképet egyáltalán el tudd kezdeni szerkeszteni az egész
tananyagot át kell gondolnod, kiemelni a lényegi elemeket, logikus sorrendbe
rendezned, megtalálnod a kapcsolódási pontokat. Aztán maga a térkép-rajzolás
már pusztán technikai kérdés, ám mire oda eljutsz, már a fejedben van az aznapi
tanagyag zanzája.
Mindemellett igazán
elgondolkodtatók Kincsei
Attila szavai a technológiai eszközök és alkalmazások tekintetében: „a technológia nem elszabadult és önjáróvá vált szörnyeteg,(pedig sokan úgy képzelik!) melyhez csak alkalmazkodni lehet, hanem társadalmi konstrukció, amely – amellett, hogy átalakítja
életünket – a társadalom által formálódik”
Jóllehet magam is azon csoporthoz
tartoztam, akik mumusként gondoltak a digitális eszközök sokaságára, most roppant
módon szeretnék ahhoz a társadalmi csoporthoz tartozni, aki nemcsak kullog az
információtechnológiai újdonságok nyomában, nemcsak kapkodja a fejét, és
igyekszik bepótolni, beszerezni a „digitolltartójából” hiányzó színesebbnél színesebb,
újdonatúj eszközöket, hanem alkotó módon, „formálóként” is részt vehet ezek
alakításában. De talán, a realitások talaján állva, elégedett lehetek annyival
is, hogy óriási mennyiségű információt kaphattam, eddig kihasználatlan
alkalmazásokat építhettem be a mindennapjaimba, és egy bizonyos perspektívikus
szemléletmódot is megismerhettem, amely ezen az IKT-eszköz kavalkádban segít a
tolltartó praktikai szempontú, hasznos megtöltésében, folyamatos
töltögetésében. Úgy vélem, ezen elv alkalmazásával mindenki azonosulni tud.
(…majd elfelejtettem, meg kell kérdeznem Fehér Pétert arról a facebookon általa
ismertetett programról, amely segít, hogy a google ne tudjon információkat
továbbítani az interneten tett „lépéseinkről”, mert azért egy rendőrnek a biztonság
mégis a legfontosabb…)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése