Ez a hét sem volt tanulságoktól
mentes. A digitális világ rejtelmei, úgy tornyosultak előttem, mint a szegény
ember harmadik fia előtt a sötét rengeteg. Viszont egyre bizonyosabb vagyok
abban, hogy az előadások anyagai úgy válnak teljessé, több szempontból is
érdekessé és izgalmassá, hogy meg kell ismernünk a csoporttársak véleményét is.
Elmondhatatlanul jó dolog a jobbnál jobb gondolatokkal találkozni, és esetleg
továbbvinni őket. (Mint pl. Orovecz Melinda heti, igazán lebilincselő
összesítőjében.)
Már az első blogbejegyzésemben
(mint sokakéban) is felvetődött ugyan, hogy mit is jelent az a fogalom, hogy
digitális állampolgár. A témahét végére én is azok táborát gyarapítom, akik
szerint ilyen, mint tömeg nem létezik. Nem lehet ezen felhasználókat egy nagy
masszaként értékelni, mint ahogy a digitális kompetenciák sem várhatók el
mindenkitől. Természetesen az egyértelműen érzékelhető, hogy vannak a meglévő
kompetenciáikkal hatékonyabban sáfárkodók, akik a digitális alkalmazások,
eszközök adta lehetőségeket maximálisan kihasználják! Egyáltalán
alapkompetenciának kell-e értékelni a digitális kompetenciát, mint ahogy az
ISTE sztendertjei közül az összessel rendelkeznünk kell, hogy azok legyünk? Nem
lehet mindenkit egy kalap alá venni. Fehér Péter írta az egyik kommentjében,
hogy nem lehet elvárni mindenkitől ugyanazt a szintű digitális írástudást,
hiszen nem vagyunk egyformák és írni-olvasni-kommunikálni sem tudunk egységes
szinten. (Pedig milyen jó lenne, ha legalább akadémikusi szinten tudnánk eszméket
cserélni…) Életszerűbb az a verzió, amely szerint vannak a képességek és
lehetőségek az egyén „mikroklímájában”, amelyeket mindenképpen figyelembe kell
venni ahhoz, hogy a vele szemben támasztott elvárásokat meghatározzák.
Természetesen a lehető leghatékonyabbá kell tennünk ezen a téren, ám lehet,
hogy ez az egyén számára csak azt jelenti, hogy ki tud tölteni egy e-űrlapot.
Azt azért még hozzá kell fűzni, hogy az elért kompetenciák természetesen
transzferábilitást mutatnak, tehát területenként átjárhatók.
Természetesen a kérdést
esélyegyenlőségi problémának felfogók érvei is igazak. Fontos, hogy egy
bizonyos szintre eljuttassuk az egyént ahhoz, hogy akár a munkaerő piacán
megfelelő esélyekkel rendelkezzék. Ennek megvalósítása pedig, nem lehet csak az
egyén feladata és kötelessége. Az életre
hívott e-Magyarország program, a felállított 1200 e-ponttal és kb. 1200
e-tanácsadóval pontosan az ilyen embereknek lett kitalálva. A közösségi terek
eltűnésével pedig, ezeket az e-Magyarország program reprodukálhatja,
szolgáltató terek, segítségnyújtó rendszer válhat belőle.
Érdekes látni, ahogy a csoporton
belül is kialakul ez a segítő rendszer, a digitális írástudóbb állampolgárok
nagyon tiszteletreméltóan és készségesen igyekeznek segíteni a még kevesebb,
kisebb kompetenciapotenciállal rendelkező tagokat, köszönet érte.
A statisztikák világában is
érdekes, hogy már a digitális írástudás mértékegysége is körvonalazódott (nem
tudom miért fogott ez meg, mikor először hallottam a byt fogalmát, azon is
mosolyogtam), amit úgy határoztak meg, hogy a digitális alkalmazások, eszközök
kihasználásának „nagysága”. Tehát itt a digitális írástudás csak az
alkalmazások, eszközök használatát jelenti, puszta eszközhasználat, ám az információs
írástudás ezen elemek kihasználásának tényét.
A digitális világban való „élet”
elemei közül kiemelném a jogok és kötelességek részt. Fontos hangsúlyozni, hogy
az egyénnek e digitális világban is joga van a magánélethez, ami teljességgel
egyértelmű. Ez azonban kissé ambivalensnek hangzik olyan személy esetében, aki
youtubon teszi közzé élete minden intim részletét. E területen is sok a teendő,
pl. pontosabb megfogalmazásokra, ismertetőkre, figyelmeztetésekre lenne szükség.
Már egyáltalán nem szabad
meglepődni, hogy az e területre hatással lévő elemek közül a legpregnánsabb a
piac szerepe. Ez az elsődleges digitális megosztottságban játszik főszerepet és
igazából hatékonyabb befolyással bíró ellenhatást nem igazán látunk. Azonban a
másodlagos digitális megosztottságban már szerepet kap a társadalmi, állami
beavatkozás lehetősége, amely az e-tanácsadókkal eredményessé is válhat. Az un.
második szintű digitális szakadék jelensége az, amely a használat minőségében
nyilvánul meg: a felhasználók egy része – a megfelelő kompetenciák hiányában –
nem képes kihasználni a magasabb szintű, internet nyújtotta lehetőségeket,
szolgáltatásokat (pl. nem képesek online tranzakciókat végrehajtani).
Jöhet ide az EU 2020-as
stratégiai pontjaival, a nagyon fejlesztett és nagyon gyors internethálózattal,
az egységes digitális piaccal amely a háztartások és a vállalkozások számára is
előnyöket tartogat, ezeknek egyetlen és azonos eleme, építőköve, atomi
részecskéje az azt használó ember mindent meghatároz!
A gondolatmenet végére egy kis
lelkesítő idézet, amely kis vigasz azoknak, akik még csak a digitális
írástudás, információs írástudás felé vezető úton botorkálnak:
"Szakértő az a személy, aki
már minden hibát elkövetett, amit egy nagyon szűk szakterületen el lehet
követni." Niels Bohr
Jó utat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése