A tanári felszólításnak eleget
téve, azonnal egy régi idézet jutott eszembe: „Vajon ment-e a könyvek által a
világ előbbre?” Ugye milyen
megmosolyogtató és költői kérdés ez? Pontosan ezen jártak a gondolataim, miközben az előadásban elhangzott a kérdés:
„Van-e értelme ezen ismertetett digitális kavalkádnak?” Elnézést a kissé erős
jelzőért, de dacára a gyönyörű és áttekinthető rendszerezésnek, sokak számára
mégis kaotikus állapotokat idézett az előadás. Már csak amiatt, mivel annyira
„hedonisztikusan” bőséges, hogy digitális szegénylegény legyen a talpán, akinek
elegendő lesz a meglévő hamuban sült pogácsája addig, míg ebben a digitális
rengetegben eligazodik.
Visszatérve a kérdésre, ezt is
költőinek érzem, és teljesen egyértelműen válaszolnék rá igennel. természetesen
mindenképpen előrevivő ezen rendszerek, alkalmazások, eszközök beépítése mindennapjainkba.
Direkt nem úgy fogalmaztam, hogy az
egyén mindennapjaiba. E terület is oda tartozik, amelyet úgy fogalmaztak meg,
hogy „csakis az egyéni igények alapján adagolandó”. De aki egyszer ráérzett a
saját szakterületén igénybe vehető digitális alkalmazások, eszközök jótékony
hatására, szeretné azt a lehető legtökéletesebben kihasználni, és időt és
energiát áldoz a további ismeretekre. Saját fordulópontom e területen, persze a
digitális őskorban egy megtartandó prezentációra való felkészülés volt,
amelyben nagy gondot okozott egy kokaincsempész boncolásának képeit
„esztétikus” módon megjeleníteni. (Bocsánat az azért fontos, hogy a gyomrában
csempészte az anyagot, 64 kicsi gumikapszulában, amelyekből egy
kiszakadt.) Az előadás egy megvágott
videó beszúrásával igazán jól sikerült.
Természetesen nem várhatjuk, hogy
pl. a Deliciosus közösségi könyvjelzői alkalmazása úgy terjedjen el a
közösségben, mint a vírus, de idővel, az alkalmazások, lehetőségek ismertsége
és elismertsége is bővülni fog. A legfontosabb az lenne, hogy ezen lehetőségek
mindenki tudomására jussanak és az egyén saját érdeklődési körének, szakmájának,
hobbijának, munkájának megfelelően tudjon választani és alkalmazni őket. És
máris itt vagyunk az oktatásnál, a tanári kompetenciáknál. Kedvenc professzorom
egyik mondása volt, hogy az embernek nem kell mindent tudnia, de azt igen, hogy
hol keresse. Ez esetben is valami ilyesmit kellene elérnünk, hogy tudjuk azt,
hogy milyen lehetőségek rejlenek a digitális eszközökben, alkalmazásokban és
azt a saját igényeinknek (szakmai magán) megfelelően tudjuk használni.
Azt azonban, hogy ezen az úton
nem elindultunk, hanem már nagyon is haladunk, mi sem bizonyítja jobban, mint
az a kijelentés, amely elhangzott az órán, miszerint már túlléptünk az email
cím hiányán, és az számít cikinek, hogy valaki a skyp-on nem elérhető. Mint
minden újdonság, ezen alkalmazások elterjedéséhez, funkcionalista szemléletű
használatához, előnyeinek, lehetőségeinek feltérképezéséhez és alkalmazásához
is idő kell. Mégpedig nem kevés…gondoljunk csak arra, hogy a könyvek esetében
csak olvasni kellett megtanulni, és az összes könyvet tudtuk „használni”…ehhez
csak annyit, hogy még ez sem teljes, rengeteg funkcionális analfabéta akad
köztünk a mai napig, és még mindig van olyan, aki a gyanusítottkénti
kihallgatásáról szóló jegyzőkönyvet is x-et téve „írja” alá. De térjünk vissza
a digitális eszközökre, amely esetben viszont a szinte végtelen lehetőségek
tárháza tárul elénk, amely szinte percenként bővül is új és újabb
alkalmazásokkal. (Az előadáson elhangzottak alapján csak web2 alkalmazások
száma 200 körüli, amely folyamatosan nő!)
Egy kicsit átfogalmazott idézet
jutott eszembe: „A digitális alkalmazások –eredetiben külföld, ami ebben az
esetben tökéletesen igaz, hiszen egyes részei ismeretlenek- a
kamaszkor földrajzi változata, amikor
túl nagy a világ, én pedig túl bizonytalan vagyok.”(David Van Reybronek)
Hogy egy kicsi „felmentéssel”
tudjak élni az egyének felé, az alkalmazásokban való kezdetlegességre, illetve
tájékozatlanságra, felidéznék egy tavalyi kis- és középvállalkozások körében végzett felmérési eredményt. Az
európai kis- és középvállalkozások nem használják ki a digitális világ
előnyeit - állítja az ACCA (Association
of Chartered Certified Accountants)
kutatása. A világ legnagyobb pénzügyi és számviteli szakembereket
tömörítő szakmai szervezetének 2011 harmadik negyedévében végzett vizsgálata
661 európai válaszadó véleményét vette figyelembe. Pedig, ha valakinek, nekik
aztán érdekük lenne mind a gyorsabb, megbízhatóbb ügymenet, mind a beosztottak
ellenőrzésének lehetősége folytán.
Ám az egyének szintjén ez még
kezdetlegesebb, hiszen az előadáson is elhangzott, hogy sokan el sem tudják
képzelni, hogy „az ismerőskeresés után is van élet pl. a facebookon”. Ugyanakkor
vannak olyanok, akik már azt nem tudják elképzelni, hogy volt életük a
különböző alkalmazások, közösségi oldalak, különböző tartalommegosztók nélkül. Ők
azok, akik legelsőnek „lájkolják” a tanári hozzászólásokat, 00.19 órakor még
twitteren tweet-eket osztanak meg a csoporttal és 04.39-kor már felhívják a
figyelmet egy új cikkre a „technet-en”. Igen, bizonyára vannak olyanok, akik
már nem tudnak mértéket tartani a kínálat bőségében és veszélyes mértékben
váltanak az online és offline „üzemmód” között az utóbbi rovására. Ezt a
veszélyt azonban én nem értékelném olyan mérvűnek, amely az emberiség jövőjét
veszélyeztetné. Mint minden területen pl alkoholisták, munkaalkoholisták, játékgép-függők
itt is előfordulnak extremitások, ám egészséges szemlélettel az arányok
tökéletesen megtarthatók. Sőt, az online eszköz, alkalmazás a legtöbb esetben
segítséget nyújt, támogatja és új lehetőségek bevonásával megújítja,
izgalmassá, termékennyé teheti, teszi az offline tevékenységet. Jó példa erre
az online közösségek közül a Moly.hu, ahol egy teljesen hétköznapi tevékenység
támogatására jött létre egy portál, amely merőben új, érdekes tevékenységeket
produkált, ahol az offline-online tevékenységek mintegy vállvetve küzdenek egy
nemes célért. Ugyanilyen, bár meglehet, hogy egy kicsit izgalmasabb online
„eszköz” a geolokációs alkalmazások
közül a geocaching. Itt egy online alkalmazás egy offline tevékenységet
támogat, amelyben egy külső, szabadidős tevékenységet online eszközökkel
irányítanak és közösségbe szerveznek.
Joseph P. Forgas 1985-ben, a
klasszikus A társas érintkezés pszichológiája c. könyvének előszavában azt
jósolta, hogy a társas kapcsolatok
összetettebbé válása miatt, készségeink közül egyre nagyobb szükségünk
mutatkozik majd a közvetlen interakciók megfelelő kezelésére. Hol volt
ekkor még az internet ilyen mértékű elterjedése. 2007-re már az észak-amerikai
egyetemisták 94%-a használta napi rendszerességgel a Facebookot barátaival való
kapcsolattartásra. 2008-ban pedig már elnökválasztást is segített nyerni az
online eszközrendszer tematikus és hatékony használata. E területen érzékelhető legpregnánsabban az alkalmazásterületek, alkalmazók "robbanásszerű növekedése.
Természetesen az online
lehetőségek végtelen eszköztárát lelkesen üdvözlők mellett hallatják hangukat
az „ördögtől valóság és elkárhozás” hívei is. Itt elsősorban a használat
következtében elvesztett realitásérzéket, offline kapcsolatok
elcsökevényesedését, a virtuális térbe való teljes beolvadást vizionálják. Itt
egy kis kamera segítségével bármikor „facebook-üzemmódba” kapcsolhat az ember,
egy lépésre vagyunk attól, hogy az élettani funkciók is nyilvánossá váljanak.
Big Brother pedig bárki lehet, akinek visszaigazoltuk a bejelölését.
Nagyon érdekes megfogalmazása az
információ ilyen mértékű bőségének, amikor a mai kor emberét úgy jellemzik,
hogy „információsan túltáplált” (Nagy
Tamás). Itt, a lelki egészséget féltők esetében, már megszületett az addikciós család legújabb tagja,
információmegvonási rendellenesség néven. Sőt, már világszerte számos intézmény
várja tárt karokkal a jövevényt, így például Dél-Koreában a poroszos nevelési
módszerekkel operáló leszoktatótáborokban, vagy éppen az USA-ban működő
internetfüggőségre specializálódott egészségügyi központok bármelyikében.
Kétségtelenül akadnak szélsőséges esetek, de egyáltalán nem kell attól tartani,
hogy „túladagoljuk” magunkat az információval. Az információkat feldolgozó
rendszerünknek ugyan ilyenkor végeláthatatlanunk, szakadatlanul szűrni kell a
ránk zúduló adatáradatot, az pszichikai megterheléssel járhat. a megváltozott külső
körülményekre válaszul egyre emelkedhet szervezetünk ingerküszöbe, viszont több
kísérletből kiderült, hogy ez a változás a környezet lecsillapodása mellett
könnyen visszafordítható.
Tehát zárógondolatként, legyen
akár szó: facebook, google, linked in, tet háló, moly.hu, meetap, moodle,
mahara, twitter, tumblr, edublogs, foursquare, panoramio, geocaching,
wikipedia, deliciosus, slideshare, prezi. docs.google, scribd, issuu,
mindmeister, picasaweb, 360cities.net, skyp, youtube, yustream alkalmazásokról,
az, hogy az egyén ebből mit hoz ki saját magára nézve, az csakis az egyénen áll
vagy bukik…tehát ahogy a nagy erőt is lehet gyilkolásra de életmentésre is
használni, ezeket is lehet értelmesebbnél értelmesebb módon alkalmazni, de meg
is lehet ragadni az ismerőskeresés, kukkolás szintjén. Egészséges lélekkel
egészséges mértéket lehet tartani. Ezen eszközök esetében alapigazság, hogy
kihasználni kell tudni őket!
Az internetfüggőség,
gondolkodás-elkorcsosulását okozó hatásáról pedig csak annyit, amikor
elkezdődött a fiatalság virtuális, igazi világot átfogó, stratégiai játék-őrülete,
minket szülőket teljesen kétségbe ejtettek azok az iskolapszichológusi
jóslatok, amelyek egy elbutult, teljesen elszigetelődött, viselkedészavaros,
közösségben megnyilvánulni képtelen gyereket vizionáltak. Ezek után a nagyfiam olyan
szinten tudta használni az angolt a játék közben, hogy felsőfokú nyelvvizsgát
tett (persze nem mondom, hogy csak ennek segítségével), az együtt játszó
csapatával pedig (voltak amerikai, angol, kolumbiai, japán küzdőtársak) Angliai utat szerveztek az onnan becsatlakozó társukhoz, és a
Kolumbiából „bejátszó” kislányt pedig az egyik csapattag vette feleségül, egyébként pedig a magyar résztvevők több éven át nyáron néhány napot együtt töltöttek., teljesen offline. Szóval hol van itt az elszigetelt „elefántcsonttorony”-vízió?
Post scribum: csak azt
merem remélni, hogy a két kép közül egyiknek sem leszek a képviselője! Ja, és
a legelsőnek sem szeretnék!
Kedves Krisztina! A legjobban az tetszik a bejegyzésben, hogy a mértékletességet emeli ki, azután az óra után, amely jelentősen leterhelt bennünket információval. A másik pedig, amiben rokon lelkűek vagyunk, hogy én sem értek egyet a "huhogókkal", akik a mai fiatalságnak valami sivár, elmagányosodott, "digitális elvonókúrát" előrevetítő jövőt jósolnak. A Ps-re reagálva: Ha elvégezzük ezt a kurzust, életünk visszatér a "normális" mederbe és kiválóan fogjuk súlyozva használni ezeket az eszközöket. :-)
VálaszTörlésKedves Marianna!
TörlésIgen, igazad van szerintem is egyszerűen tudnánk visszaállni a régi "működésbe", de én már soha nem fogok úgy működni ezután, mint ezelőtt...az offline életem soha nem lesz olyan, mint előtte, mert az online életem átkonvertálta, és úgy érzem, már nem is akarom teljesen visszarendeztetni... Bocsi, a kissé képzavaros fogalmazásért. Köszönet a hozzászólásodért.
Kedves Krisztina!
VálaszTörlésIgazán tetszik a bejegyzés, nagyon hasznos volt számomra!
Pár gondolatot emelnék ki, amivel magas is szimpatizálok.
"„csakis az egyéni igények alapján adagolandó”. De aki egyszer ráérzett a saját szakterületén igénybe vehető digitális alkalmazások, eszközök jótékony hatására, szeretné azt a lehető legtökéletesebben kihasználni, és időt és energiát áldoz a további ismeretekre. " Én is mindig erre jutok a bejegyzéseimben. Rengeteg (kihasználatlan) lehetőséget tartogat a digitális világ, de mértékletesnek kell maradni. Szelektálni kell, válogatni, mi az ami hasznos számomra, s mi az, ami kerülendő. És igen, az idő és energia nagyon determináns a mai világban :-)
"Ők azok, akik legelsőnek „lájkolják” a tanári hozzászólásokat, 00.19 órakor még twitteren tweet-eket osztanak meg a csoporttal..." Hű, de magamra ismertem. Habár nekem ez az időpont amiatt mondható kellemesnek, mert ilyenkor nyugalom van, tudok figyelni a tanulásra. Illetve, mivel az éjszaka a szakdolgozatomé, könnyen tudok mellette lájkolni. A Tanár úr szavaival élve, mi vagyunk a "sosem alvó csoport" :-)
Kedves Melinda!
TörlésIgazán köszönöm, hogy az egyik legaktívabb és számomra minden alkalommal nagy élvezetet, tanulságokat rejtő, szakmailag "kompetens" csoporttárs, sorstárs talált az írásomban kiemelni valót. köszönöm. Azt pedig igazán sajnálom, hogy bárminemű negatívumot véltél felfedezni az "éjjeli baglyok" téma kapcsán. Már csak azért is biztosan rosszul fogalmaztam meg a gondolataimat, mert én is 01.12 órakor keltem, hogy bepótoljam az előadást és némi időt takarítsak meg a három csemetémnek...de mielőtt "konnektivistáskodni" kezdtem volna, képes voltam 00.10 órakor nekiállni takarítani és vasalni, pontosan a fenti okokból. Úgyhogy én offlie és online sem szólhatok ezen "üzemmódról" negatívumokat. Ezért elnézésedet kérem. És még egyszer köszönöm a hozzászólásodat!
Kedves Krisztina!
TörlésKöszönöm, bár én magamat közel sem érzem kompetensnek, nagyon is úgy látom (a csoporttagok bejegyzései és kommentjei alapján), hogy bőven van hova fejlődnöm...
Egyáltalán nem vettem rossz néven, vagy negatívumként a Twitteres említést, sőt! Csak annyira magamra ismertem, mert a kurzussal (kurzusokkal járó) új időmenedzsmentem nekem is furcsa. Eddig azért maradtam fenn késői (vagy korai időpontig?- attól függ honnan nézem), mert "csak" a szakdolgozatomat írtam. Most már az általunk használt eszközöket is próbálom ésszerűen alkalmazni és beszuszakolni a napi rutinomba, amiben éjjel van csak hely.
Egy szó mint száz, tetszett a bejegyzés, csak nem jól fogalmaztam a kommentben (én kérek elnézést)!
Kíváncsian várom a következő írásod! :-)
Az utolsó részben írsz a stratégiai játékok pozitív hatásának tekinthető nyelvtanulásról. Én is így veszem észre a környezetemben, hogy akik játszanak az angol nyelvű játékokkal gyorsan rájuk ragad a nyelvtudás.
VálaszTörlésIlletve közösségépítésről az jutott eszembe, amikor nyelvtudásom fejlesztése miatt elkezdtem olyan honlapokat keresni, ahol felvehetem a kapcsolatot külföldiekkel és rengeteg ilyen oldal van. És találtam egy olyat, ami arra szerveződött, hogy segítséget lehet kérni, ha valaki egy külföldi városba készül. Láttam olyan kiírásokat, hogy egy család Angliába akart utazni és megkérdezte, hogy valaki tudja-e őket "fogadni", tanácsokat adni.
Kedves Gabi!
TörlésAzért neked elárulom, hogy a legelején csöppet sem voltam nyugodt a nagyfiamat illetően abban, hogy ez a számítógép előtti öldöklés nagyon jó lesz neki...Annak ellenére, hogy egy roppant jólelkű, jól nevelt, tisztelettudó és szép szál legény, galamb lélekkel, voltak fenntartásaim. Ám az idő múltával aztán beláttam, hogy vannak jó hozományai is a dolognak, mindamellett, hogy a tanulástól rengeteg időt elvont tőle és ha lehetett volna, azért jobban korlátoztam volna!!!