Visszatekintés…2.
Sajnos én is csak egy IKT
kívülálló, bevándorló vagyok (ráadásul én a lehető legmesszebbről jövők
táborába tartozom, akik eddig, ha lehet, még tagadták is ezen világ igazi létjogosultságát És eddig
nagyon jól elvoltam az őskövületi állapotban, amikor az internet használatot,
szócikk-keresést és újságolvasást, hírlapozgatást tartottam az
információtechnológia csúcsának. Ezért
ez a hét számomra sorsforduló volt.
A heti hajtás, előadások,
blogírás után már vártam a hétfői konzultációt, bár félelmeim voltak. Sajnos be
is igazolódott egynéhány közülük, pedig két gépet is beizzítottam, hogy
zavartalanul tudjunk a facebookon is konzultálni közben. Ugyanis az én IKT
kompetenciáim hiányosságai közé tartozik, hogy nem igazán „járkálok otthonosan”
a különböző alkalmazások között egy időben. Van úgy, hogy simán elröptetek egy
heti munkámat minden segítség nélkül…(Tessék, itt egy újabb fejlesztendő
kompetencia.) Férjem szerint ez azért van, mert alapjában hordozom a
z-generáció „mindent azonnal” attitüdjét, gyors vagyok és képtelen a
várakozásra. Ez gép előtt ülve még pregnánsabban megjelenik. Ehhez csak még
súlyosbító körülményként csatlakozik, hogy hiúságomat bántja, hogy az összes
gyerekem, a kilenc éves is, illetve a tíz évvel „tapasztaltabb” férjem is
inkább z-generációs, mint én, így folyamatosan utasítgatásokat adnak, amikor
használom pl. a facebookot. (Jelzem amikor úgy is csinálom, akkor minden
rendben megy.)
Szóval kis rettegéssel jelentem
meg a virtuális oktatóterünkön. Ám amikor megkaptuk a feladatokat, kiscsoportos
formában el is kezdtük megoldani és a két klassz partneremmel (avatárnevükön:
tundyke és sorosbarbara90) ugyanúgy működött a közös munka, még talán
oldottabban is, valami megváltozott. Sajna, a közösen szerkesztett feljegyzést
a facebookon így sem kaptam meg, de rájöttem, hogy ez megint az én hibám volt,
mivel nem a virtuális facebook-felületen voltam. Megint a kapkodás. Viszont a
megnyilatkozásaink a feladat végrehajtás végén így is egészen jól sikerültek.
Az pedig, hogy a postaládába bedobott két szavazatom a két partneremre célba is
ért egyenesen AHA-élményként hatott rám. Hát van értelme, oka, célja, jelentése
és eredménye ennek az egésznek! Tudom, hogy rögös még az út előttem, de már
eddig is eljutottam, nem?
Szemem előtt lebegett Csepeli György
előadása a témáról, amelyben megkülönbözteti a naptári időt a társadalmi
időtől, és kezdtem érezni az én „naptári időm kis alakulását a társadalmi
időhöz”, és az én-érzés elhatalmasodását is. Bár a web-identitás még nem tört
rám, az új episztemiológiai pályát már felfogtam. „…a tudást hordozó információk
kaotikus forgatagával szemben az egyetlen lehetséges megismerési stratégiát
választják. Ez a stratégia a keresés. Nem véletlen, hogy az interneten
található, tudáshoz való hozzáférést megkönnyítő programok elnevezése a
felfedezésre, bolyongásra, barangolásra, szörfözésre, eligazodásra utalnak.”
(Csepeli 2003.). És amelyben az egyik alapelem a gyermekkor felértékelődése
(persze ez nekem kimaradt, csak game boy-oztam kicsit) és a gyerekek fordított
szocializációja, amelyben ők kénytelenek a felnőttek kezét fogva tanítani,
„szocializálni” őket ebben az új világban. Ezt már megint erőteljesen érzem.
Alapjaiban igaznak tartom, hogy az e-learning
kifejezésnek nem egységes a magyar megfelelője. Sokan gondolják azt, hogy az
elektronikus tanulás, vagy éppen az elektronikus eszközökkel szervezett tanítás
az e-learning.
Kovács Ilma ezt a következőképpen
fogalmazza meg az „Elektronikus tanulásról” című könyvében: „Véleményem szerint
minden elektronikus eszközzel működtetett távoktatás nevezhető e-learningnek
is, de nem minden e-learning távoktatás!”
Bármiről is legyen szó, egy
frappáns megfogalmazás, egy eredeti szövegezés, egy érdekes feladat
meghatározás alapjaiban segítheti, támogathatja a résztvevők előbbre jutását. A
gyakorlati alkalmazás, személyes jelenlét és kipróbálás, egyéni, saját teremtő
részvétel mindennél eredményesebb az oktatási folyamatban. Bármelyiket is
válasszuk a három közül:
1. A távoktatás, amely az 1960-as évek óta él és virul, persze
állandóan alakulva. A tanuló és tanár
közötti térbeli, időbeli eltérést volt hivatott áthidalni. „A mai modern
távoktatás olyan oktatási formát jelent, ahol: a tanuláshoz szükséges személyes
kontaktus bizonyos részét kommunikációs eszközök használatával és speciális
szerkezetű tananyagok segítségével helyettesítik, és az önálló individualizált
tanulást helyezve előtérbe valósítják meg a tudástranszfert. A távoktatás – a
képzési céloknak megfelelően – fizikai jelenléttel járó tutor – diák
találkozásokat is magába foglal.” (Kovács 2007)
A kicsit személytelen, lassú, de
azért lassú folyamat kevésbé tudja fegyelembe venni a tanulók egyéni igényeit.
2. A számítógéppel segített tanulásnál az interaktív eszközünk
felgyorsítja a tanulás folyamatát. A módszer alkalmazásában azonban több
tényezőt is figyelembe kell venni: például fontos, hogy az alkalmazó tanár
kellő képzettséggel rendelkezzék, személyisége pedig alkalmassá tegye egy
didaktikailag is megfelelő óra megtartására.
3. Az on-line vagy web
alapú tanulásnál a webalapú feladatokkal a diákok önállóan és
céltudatosan foglalkoznak autentikus forrásokkal és szövegekkel. Digitális
kultúrájuk alapjaiban bővül.
4. 1x2x3 = e-learning Komenczi Bertalan határozta meg a három
közös nevezőjeként az e-learninget.:
amelyben a hatékony, időben és térben plasztikus, egyéni igényeket maximálisan
kiszolgáló önálló de azért permanensen ellenőrzés alatt tartott, így
folyamatosan helyes irányba terelt tanulóközpontú tanulás valósulhat meg.
Szóval a konzultáción alapjaiban
láttam meg a jó didaktikai tervezés, a modularitás és a rendszerszemlélet
hármasát is.
A konzultáció végeztével néhányan
még annyira benne éltünk a feladatokban, hogy a „helyszínen” maradtunk és
beszélgettünk. Ja, és újra megpróbáltam az avatáromat leültetni, kivételesen
most egy székre, ugyanis a földön már tudunk ülni, de konszolidáltan székre
nem. Ez ugyan még mindig nem megy, de hát mit is csinálnék a következő
virtuális találkozón? Ezt is feljegyzem elvégzendő feladatként a post
card-omra!
Viszlát a következő alkalomig!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése