Nagyon elgondolkodtató
az a kis idézet, amelyet az egyik Komenczi könyv lapozgatásakor olvastam: „A
tanítás és a tanulás technikájának az a magas foka, amelyre most el akarunk
jutni, az elmúlt évszázadokban nagyrészt ismeretlen volt. Ezért hemzsegett a
tudomány és az iskola a megerőltetően nehéz munkától, bizonytalanságtól és
fecsegéstől, ezért volt tele hibákkal és tévedésekkel, olyannyira, hogy csak
azok szerezhettek magasabb képzettséget, akik kiválóan tehetségesek voltak.”
Comenius: Didactica Magna
Hol vagyunk már az
arisztotelészi, platóni, sétálva oktató és egyéb iskolák módszereitől,
helyszíneitől és környezetétől. És mégis ugyanott tartunk. Persze ez csak
egyetlen okból kifolyólag lehetséges, ma is tanulóról, tanárról, elsajátítandó
ismeretekről és természetesen a mindezt körülvevő oktatási környezetről van
szó. Ezen iskolákban a mindent meghatározó
és azt sikerre vivő tényező maga a kivételes oktató volt.
A témában megtartott
előadás mindent összefoglaló, legfontosabb „zanzáját”, véleményem szerint Ollé
tanár úr az óra középtáján fogalmazta meg: „sokszor hallhatjuk, hogy a
távoktatás nem hatékony. A távoktatás
azért nem hatékony, mert rosszul van megcsinálva!” Tehát nem a távoktatással
van a probléma, hanem magával az azt irányító oktatóval. Persze ennek igazsága
ugyanúgy érvényes egy kontakt oktatási tevékenységre is. Bármilyen oktatási
tevékenységről, környezetről, támogatott technikai eszközökről is legyen szó,
ezeknek hatékonysága egyedül az összes oktatási környezet „állandó
berendezése”, az oktató kezében van.
Az oktatási környezetek
színtereinek négyes felosztása egyben egyértelműsíti az ott alkalmazott
eszközrendszer, illetőleg a tér és idő „használatának” viszonyát:
1.
Kontakt
oktatási tevékenység
ez esetben
megköveteli a személyes jelenlétet, hálózati kapcsolódás kizárva
az oktatási
folyamat zárt környezetben folyik, ám ez nem azt jelenti, hogy a tanár nem
alakíthat ki szimulációs helyzeteket, nem alkalmazhat szimulációs eszközöket az
információ és kommunikáció folyamatában azonban nem alkalmaznak elektronikus
eszközöket
2.
On line eszközökkel támogatott oktatási
tevékenység
térben
és időben jelen vagyunk, de hálózatba kapcsolódva, tehát on-line is
információ
és kommunikációs folyamatok interaktívak, környezeten belül és kifelé is
az
egyéni hálózatba kapcsolódás a jellemző, a számítógépterem helyett
3.
Blended learning környezet
térben
és időben részben eltér vagy változó az oktatási folyamat
az
információ és kommunikáció szinkron idejű
kontakt
és online tevékenységek aránya nem különbözik jelentősen
Ehhez a formához fűzte hozzá tanár úr, hogy
általában elmondható, hogy ez az oktatási forma hatékonyabb, amennyiben előtte
személyes kontaktus, találkozó volt a szereplők között. Ez mindenképpen
továbbvihető, a negyedik pontra is.
4. Távoktatás
mint oktatási környezet
térben
eltérő, időben részben eltérő oktatás, amelynek csaknem egésze on-line valósul
meg
közvetett
folyamatszabályozási eszközökön keresztül
Ugyancsak fontos lehet, a tanulást
segítő elem, ha az itt részt vevők szintén személyes ismeretségben vannak
egymással. Ennek pregnáns példája volt az utóbbi SL konzultáció, amikor a
kiscsoportos feladatmegoldásnál dolgoztak a csapatok. Sokkal hatékonyabb, nem
kevésbé jókedvűbb volt a munka, amikor az egymással szimpatizáló, ismerősök
kerültek egy csapatba. Meg is lett az eredménye, a kissé hosszabbra nyúlt esti
befejezést követően sokan még ott maradtunk, átbeszélni a történteket, illetve
gyakorolni néhány tevékenységet. Tehát az oktató alapvetően többet is elért,
mint néhány ismeret jelen idejű átadása, a nebulókat további, saját
ismeretszerzésre késztette.
Az oktatási
környezet témája azonban csakis rendszerszemléletű megközelítéssel vizsgálható,
hiszen mit érne egy sokadik generációs, legeslegmodernebb, legeslegtöbbet tudó
kütyü a használói, a környezete, és egyáltalán az összes folyamatban részt vevő
elem nélkül.
A rendszerben való
gondolkodás nem más, mint lényeglátásra való törekvés. A vizsgált rendszert
mindig a maga valóságos környezetébe helyezve, a környezeti hatásaival,
elemeivel, kapcsolataival, folyamataival, irányíthatóságával együtt kell
elemezni.
H.Coombs, "Az oktatás világválsága" c.
könyvében a rendszerelemzés fő célját így határozza meg:
- módszert adni az oktatási
rendszer vizsgálatához, elemzéséhez,
- az alkotórészek kapcsolódásának
hatását vizsgálni a jó és a rossz működés mutatói alapján,
- az oktatás szervezett
folyamatának hatékonyabb, célszerűbb működtetése.
Az
elemzés szerint a rendszernek vannak:
- bemeneti tényezői
- folyamatrészei, amelyek a
rendszer céljainak kielégítésére hoztak létre
- kimeneti eredményei
Ezek dinamikus, szerves egészet alkotnak. Ha pedig valaki
fel akarja mérni az adott oktatási környezet hatékonyságát, hogy megjavíthassa
teljesítményét és értelmesen tervezze meg a következő lépéseket, egységes
egészként kell megvizsgálnia a lényeges alkotórészei közötti összefüggéseket,
amelyben minden hat mindenre.
(Dr. Földes Zoltán)
Coombs szerint, ha
csak egyetlen tényező változik az oktatási folyamat rendszerében s a többi
változatlan marad, akkor van esély arra, hogy voltaképpen semmi nem változik.
Valahogy úgy képzeli, mint egy szorosan egymásra simuló hagymafej héjai,
amelyben lehet, hogy az egyik héj vastagabb lesz és megújulna, de még mindig
takarja a többi, régi héjacska. (Az előzetesen felhozott példa ennél jóval
kategorikusabb volt, mert egyenesen a földtörténeti, geológiai
réteglerakódásokhoz hasonlítják az oktatási rendszerünket, jelzem néhány
pedagógus esetében ez helytálló megállapítás. Maga az előadónk is említést tett
némi oktatói ellenállásról, például az SL-beli oktatással szemben.) Az oktatási
környezet, a taneszköz-rendszerek tehát sokoldalú kölcsönhatásban vannak a
módszerekkel és szervezeti formákkal. Egyként funkcionálnak és alapvetően
befolyásolják annak hatékonyságát. Ám
ebben a rendszerszemléltben az oktatási környezet, az alkalmazott technikai
eszközök már nemhogy az alrendszere az oktatási folyamatnak, de a tartalom-,
módszer rendszerével egyenrangú, azokkal
természetesen kölcsönhatásban is lévő, párhuzamos rendszer.
Ebben a
rendszerben a virtuális oktatási környezet technológiája az, amely
társrendszerként, egyedülálló bonyolultsággal, sokrétűséggel, alkalmazási
feltétellel és egyben lehetőséggel mind az oktató, mind a „nebuló” részéről
óriási energiákat követel.
Számomra ezen
kurzuson, illetve jelen előadáson belül nem csak a legérdekesebb, de
„legfélelmetesebb” elemet is a virtuális oktatási környezet technológiája
jelenti. A legnyomatékosabban hangsúlyozásra került, hogy ez nem játék alapú
környezet, jóllehet néhányan ezt vélelmezték. Ebben a környezetben nincsen
gyűjthető élet, pontok, nem halunk meg és nem nincsakuzzák, ölik meg vagy
rabolják ki egymást a résztvevők (nos, itt szeretnék inkább rendőr lenni és nem
a mostani valóságban!) A környezet és a személyek sem valósak, hanem formázott
3D-sek. A részben valós közeg korlátaitól mentesített 3D tér.
Minden olyan
szépnek, sterilnek és zökkenőmentesnek hangzik…mindaddig, míg meg nem hallottam
az előadás végeztével engedélyezett kérdések közül a legégetőbb problémát
megfogalmazót: hogyan tudom megnézni az
avatárom tarkóját, mert elöl megcsináltam a haját és tudni akarom, hátul is jól
áll-e?!
Itt
kristályosodott ki egyértelműen, hogy az oktatási környezetben az ott
tevékenykedő nebulók jelentik a legnagyobb kihívást, mid az oktató, mind a
környezet szempontjából. Vajon miért nem az volt a feltett, legfontosabb
kérdés, hogy az SL postaládájának post card fogadásakor milyen programozási
lehetőségei adódnak, vagy valami efféle? Hát mert a tanulók csak két csoportra
oszthatók, és itt nem az igyekezet vagy az előzetes tudás az, amit még fontos
szem előtt tartani, hanem hogy nők és férfiak képviseltetik magukat. És itt
őszinte nagyrabecsülésemet is szeretném kifejezni több hölgy kurzustársammal
szemben, akik férfiagyat megszégyenítő profizmussal közlekednek ezen világban. Ám
mégiscsak fontos az oktatási környezet a folyamat minősége szempontjából, és
nemcsak a külső környezet, hanem a virtuális SL környezeten belül a saját,
bocsánat avatárkülsőnk is. Igen, láttam, hogy néhány avatárhölgy kurzustársam
egy konzultáció alatt is képes átöltözni és frizurát váltani. Ezért volt
meglepő számomra az idézett felmérés eredménye, amelyben azt állapították meg,
hogy az SL-ben tevékenykedők számára kevésbé fontos a köréjük „épített”
környezet, hiszen itt az interakciókra koncentrálnak a résztvevők. Nos, a női
avatárosoknak fontos a külső, még avatárkorukban is! Nem is egyszerű az ilyen
környezetben oktatók dolga, amennyiben érdekes, inspiráló és magával ragadó
órát akarnak tartani. Egy azonban biztos: az oktatási környezet alakításakor
elengedhetetlen, hogy tükröket feltétlenül szereltetni kell az avatárok
öltözőjébe, hogy ilyen hiányosság ne fordulhasson elő! (Mondja ezt egy nőnemű, akinek férfi avatárja van...)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése