Digitális állampolgárság
Ismételten revideálnom
kell nézeteimet a téma kapcsán, miután az előadást meghallgattam…sajnos ez már
nem először fordul elő a megadott témacímek ismeretében megjelenő bizonyos
előfeltevéseimmel. (Ám úgy gondolom ezért is vagyok itt többek között.) Egyik
blogbejegyzés kapcsán kialakult párbeszédben én is teljesen félreértelmezett
jelentéssel érveltem amellett, hogy bizony az y generáció tagjai szinte kivétel
nélkül digitális írástudók. Most átértékelve kicsit megijedtem, ám másrészről
meg is nyugodtam.
A kompetenciáról való gondolkodást teljesen új alapokra
helyezte, megváltoztatta a technológia, amely alapvetően határozza meg azt is,
hogy mit és hogyan tanuljunk. A kompetenciák e téren: ismeret, attitüd, érték
hármasában jelennek meg. Bár azért megtalálhatjuk a klasszikus
kompetenciajelentést is benne, jóllehet kis „áthallással”: hatáskör, illetékesség, hozzáértés,
alkalmasság, képesség. A kompetencia
ilyen jelentésében alapelem a hatékonyság, hozzáértés motívuma,
késztetés a környezettel való hatékony viselkedés elsajátítására, a cselekvés,
a tárgyakkal, eszközökkel való bánni tudás, az 'én csinálom' sikere.
Első hallásra fenntartásokkal viseltettem azzal a
kijelentéssel, mely szerint a kompetencia fontosabb, mint a technológiai tudás!
Ám végig kellett hallgatnom a gondolatvezetést és elég volt egy saját
kapcsolódási pontot találni, hogy beláthassam igazát. Munkahelyemen az elmúlt
évek fejlesztései kapcsán bevezetésre került egy országos rendszer, melynek
használatával, könnyebb, gyorsabb munkafeltételeket akartak teremteni számunkra
(nem mellékesen azonnali és minden elemre kiterjedő ellenőrzési lehetőséget is).
A roppant „találó”
ROBOTZSARU elnevezésű program elsajátítása sokaknak másfél év alatt sem
sikerült, magával vonva több fenyítést és parancsnoki megrovást. Számomra is
meglepő volt, hogy nem elsősorban a régi, idősebb kollégák tagadták meg és
ócsárolták a rendszer használatát, hanem sok fiatalabb, lásd y generációs is!
Összevetve az ő rendőrszakmai hozzáállásukat a rendszer használatára vonatkozó
attitüdjükkel, egyenes arányosságot tapasztaltam. Tehát aki nem győzte sorolni
az új technikai rendszer használhatatlanságát, hibáit és alkalmatlanságait csak
a sajátjait leplezte vele! Briliáns példáját adták az órán említett online
tanulási környezetben való kifogáskeresésnek.
Ugyanakkor kicsit megnyugtatott a következő gondolat, hogy a
kompetencia sokkal több, mint eszközhasználat és nem lehet beleszületni. Itt
volt az én eddigi tévedésem kiindulópontja. Hiszen én azzal, hogy valaki y, z
generációsnak született egyértelműen felruháztam a digitális írástudás minden
szépségével, kreativitásával, innovációjával és konstruktivitásával. Ez azonban
egyáltalán nincs így. Tehát akkor a születésbeli óriási hátrány az y. z-sekkel
összevetve nem is annyira kategorikusan visszavonhatatlan? Nem teljesen, hiszen a célként megfogalmazott
kollaboratív használatot az is megvalósíthatja, aki kicsit „avittabb” születési
bizonylattal rendelkezik, ám kellően célorientált, motivált, innovatív, illetve
a digitális média és digitális környezet használatában már meghaladva a
kooperáció szintjét, átlépett a közös tudás-konstruálás és új teremtése
szintjére.
Szóval akkor ki is igazán digitális állampolgár? Nem
feltétlenül az, aki a digitális technológia korában látta meg a napvilágot.
Ahhoz a technológia emberi, kulturális és társadalmi kérdésinek megértése,
jogkövető és etikus magatartás is kell, hogy társuljon, ami jóval több, mint
eszközhasználat. Én már sajnos, hiába igyekszem, kapaszkodom egy egyszerű
vízumért ebbe a „Digitál-államba”, soha nem tudok felzárkózni azokhoz, akik
ebbe születtek! Mert lehet, hogy igazából, meggyőződésből nem lesznek digitális
állampolgárok, de a honosításuk akkor megtörtént, amikor megszülettek.
Belecsöppentek a jobbnál jobb lehetőségeket rejtő, technikai eszközök
arzenáljába, használatuk (lehet, hogy nem alkotó, kollaboratív módon), de
teljesen természetes számukra. Az én esetemben ezen a téren sajnos az oktatási
folyamatban legmeghatározóbb elem volt gátló tényező: a tanári kompetenciák! Az
én tanáraim a technikai eszközök tekintetében sajnos pontosan olyanok voltak,
mint akikről Komenczi Bertalan ír: „Nem
sok értelmét látom ugyanis annak, hogy a tegnap számítógépén, a közelmúlt
szoftverjeit futtatva, a tegnapelőtt pedagógiai módszereivel próbáljuk meg a
jövő intelligens informatikai rendszereinek használatára képessé tenni a
gyerekeket.”
Pedig még elég sok helyen működnek ilyen pedagógusok. Tehát a
tanári kompetenciákból a legfontosabb, hogy a tanuló tanulását és kvalitásait
támogassa, inspirálja és maga is legyen modell ezekben, a digitális korszakbeli
munka és tanulás folyamataiban. Nagyon elgondolkodtatott a tanuláselméletek
közül a trialogikus tanuláselmélet, amely a résztvevők közötti tudástranszferre
épít. (Paavola, Haakkarainen) A három
szereplő, akik között lezajlik a folyamat: a két vagy több résztvevő és a
közösen létrehozott tartalom, amelyet kollaboratív tanulás során hoztak létre.
Vajon mennyiben más lenne most a helyzetem az információtechnológiák
tekintetében, hogyha a főiskolán már egy ilyen tanári kollektíva „készített
volna fel a bevándorlásra az új, digitál-világba”? Talán már itt lehetne a
honosítási papír a zsebemben?
Az előadás legmegdöbbentőbb fogalma számomra a „digitális
hajléktalan” volt, akinek még nincs email címe sem. Egészen biztosan a
rárakódott pluszjelentések miatt volt ez a hatás (hiszen sok „igazi, földi
hajléktalant” igazoltattam már), de talán azért érintett a dolog érzékenyebben,
mert néhány éve még nekem sem volt.
Fontos probléma véleményem szerint az online és virtuális
jelenlét tekintetében, az etikai és jogi irányelvek szerinti cselekvés. Már
felvetődött bennem, hogy sokkal szívesebben lennék rendfenntartó az SL-ben, bíró
a facebookon. Igazán izgalmas dolog lenne egy „virtuális világbeli Btk., Be.”
megalkotása, bár a régi, jó római jog alapján a szerződésből (ex contractu)
eredő kötelmek megszegése, vagy pedig jogellenes
cselekedetből (ex delicto)
eredő jogsértések e világban ugyanúgy megvalósulnak, csak egyelőre nagyon nehéz
őket realizálni. Addig is, míg ez valósággá válik, mert nem kétséges, hogy nem
maradhat el e terület szabályozása sem, hagyatkozzunk a hozzáértő
rendszergazdák, informatikusok stb. közreműködésére, a kialakuló digitális kultúra
jogi, etikai, társadalmi kérdéseinek modellezésében. Ehhez azonban zárógondolatként hozzá kell fűznöm, hogy a meghatározott feladatok sikeres végrehajtása érdekében megkértem az egyik informatikus kollégámat, aki egyébiránt roppant nagy tudású programozó matematikus, hogy segítsen. El kell mondanom, hogy a facebookon nem tudott eligazodni, a mindmeister-ről azt hitte, hogy egy vírus és a twitterre csak hümmögött...szóval, akkor ki is az igazi digitális állampogár???
A blog elején rájössz, hogy nem korfüggő a digitális állampolgárság és kompetencia (ez jó, ez volt a múlt hét és az előadás konklúziója szerintem), majd a közepén felhozod, hogy sajnos Te már sosem tudsz felkapaszkodni. Mondanám, hogy a felkapaszkodáshoz ezek alapján az attitűd hiányzik, ami a kompetencia része, éppúgy, mint az ismeret és az érték. A technika Téged is körülvesz, használod is, csak éppen nem hiszed el, hogy ez jó. Így van?
VálaszTörlésA digitális vízumot kapod vagy szerzed, ezt vetette fel Mácsai Anita az írásában - a Te álláspontod mi? Írásodból azt érzem, hogy az első, s talán félsz,hogy nem fogadnak be?
Az előttem kommentelőhöz szólva nem az életkoron múlik, és nem is a technikai eszközök használatán a digitális állampolgárság, hanem hogy az eszközöket tudatosan használjuk és felelősségteljesen.
VálaszTörlésIgen, igazatok van! Nem a koron múlik elsődlegesen, de a kor már sok mindent predesztinál abban, hogy mit és hogyan csinálsz. Kedves Teréz! Nagyon rátapintottál a lényegre: bizony nagy félelem van bennem ezen a téren, nagy kishitűség és borzasztó méreg magammal szemben, amikor a saját korlátaimba ütközöm. Igyekszem és nektek nagyon hálás vagyok a legkisebb segítségért (Neked pl. hogy többször segítettél, amikor nem találtam valamit) sajnos azt be kell látnom, hogy korlátaim mindig is maradnak, hiányosságokkal együtt, de az igyekezet nagyon is megvan ahhoz, hogy egy kicsit mindig tegyek hozzá ehhez a roppant kevés tudásomhoz a digitális írástudásban...."talán egyszer majd itt is tudok, ha nem is tíz újjal, de legalább nyolccal gépelni"...(bocs a kicsit sántító példáért...)
VálaszTörlés