Tanulói szerep és tanulási stratégia távoktatási
környezetben
Napjainkban ismételten igaz az,
hogy óriási változáson megy át az iskola világa, lélektana, mind a tanár, mind
a tanulók szempontjából. Bár még találkozni olyan megnyilvánulásokkal órák
után, hogy: „ma nem ők nyertek, hanem
én…” ugye milyen borzasztó ezt a „warcraft-on”
kívül hallani. Az eredményesség teljesen elvesztette eddigi tartalmát.
Egyáltalán a tanár-diák viszony szerepei teljes újraértelmezésen esnek át.
Elsődleges, elvárt lett az egyéni-önálló aktivitás, kooperáció.
Előtérbe kerül, hogy a tanulók is
az információs társadalom tagjai iskolán kívül is! Minthogyha két különböző
világban élnénk, az iskola zárt, rendszerébe sokszor nem engedi beszivárogni az
„élet produkálta, egyébiránt általánosan alkalmazott eszköztárat. Pl. az
iskolában, mint egy színházban eltesszük, kikapcsoljuk a mobilt, csak a
számítógépteremben használhatjuk a gépeket, pedig például milyen gyors és
hatékony lenne egy-egy órai csoportos feladatmegoldásnál. Teljesen elkülönül az
információszerzés az iskolában és azon kívül, emellett az információ szerepének
megnövekedését is tapasztalhatjuk. Az osztálytermi környezetben sokkal kevesebb
interakciót produkálnak, mint pl. facebookon, ahol azonnali és gyors a
visszacsatolás.
Más az érték-minőség-kultúra-műveltség
fogalmának megközelítése is. Az ikt eszközök alkalmazása terén az az elvárás,
hogy csak azonnali, folyamatos értékes, tanulással kapcsolatos dolog kerüljön a
palettára. Kettős értékítélet is felfedezhető, hiszen a könyvolvasó, könyvmoly
gyerek mindenki számára példakép, teljesen rendben van, de a számítógépfüggő
gyereket már abszolút mértékben elítélik. Pedig a mozgásszegény életmód,
„tevékenységi beszűkülés” mindkét esetben igaz. Emellett természetesen a
tanulói élet folyik a maga rettentő magától értetődő medrében, amelyben a
„kinti, virtuális világ” abszolút egyeduralmat követel magának, beleszólással
minden egyéb tevékenységbe. (Gondolok itt arra, hogy a gyerekek a tanárral az
osztálykiránduláson is szeretnek lenni, mivel ott megismerik új oldalát is, de
a másik oldalon az optimális az lenne, ha a tanár online is megismerné a gyerekeit, oda is utánuk
menne hogy tudja mit csinálnak abban a környezetben! Ebben kristályosodik ki pl.
a kommunikációs szokások változásának felismerése, beépítése is a gyakorlatba.
A távoktatási környezet
lehetőséget ad a tanulásmódszertan megújulására, ahol a tanulóoldali feltételek
teljes átalakulása látható. Itt ismét izgalmas kérdés, hogy hogyan lehet
segíteni, a tananyaggal való foglalkozásra és a tanulásra késztetni a tanulókat
Távoktatási környezetben a tradicionális környezetben megszerzett és sikerrel
alkalmazott tanulói kompetenciák egyáltalán nem elégségesek vagy irrelevánsak!
Egyértelmű elsődlegességet élveznek a digitális írástudás eszközei, ám a klasszikus
tanulói kompetenciák már eltérő hangsúllyal érvényesülnek.
Bár az egyéb kulcskompetenciák a tanuláshoz mindenképpen alapot
képeznek a más jellegű, e tekintetben egyértelműen magasabb kvalifikáltságú
kompetenciák hatékony alkalmazásba vételéhez nélkülözhetetlenek is: olvasás és
szövegértés, szintetizálás, következtetések és ok-okozati kapcsolatok, alapvető
logikai műveletek, az ismeretek bevésése és előhívása, tudásrendszer
konstrukció.
Bár a tanulásmódszertan a két
tanulási környezetben hagyományos és távoktatási elkülönül, ám mégis vannak
elemei, amelyek megegyeznek: pl. a tanuláshoz szükséges belső feltételeknek meg
kell lenniük, fizikai állapot karbantartása, lelki harmónia megteremtése,
stresszkezelés. A tanulástámogatás lehetőségei a távoktatásban a szöveges
helyett az eL, vagyis konkrét tanulási forgatókönyv. Elengedhetetlen az interaktivitás
is.
Külön kiemelést érdemel a PLE,
vagyis a személyes tanulási tér (Personal Learning Environment). Ennek
pedagógiai háttere az önszabályozó tanulás, amely a távoktatási környezetben a
folyamat működését teszi lehetővé, és óriási belső motivációt is feltételez, de
egyben természetes tanulást is biztosít. Ez a számítógéppel segített
tanulás–tanítás új modellje, és válasz a behálózott társadalom igényeire.
(Ebben a hatlépésnyi távolság már igazán miniatűrré teszi a világot is!)
Fontos felvillantani a távoktatás
előnyeit a tanulói szemszögből illetve a hátrányait is. Előnye lehet: saját
időbeosztás, saját ütem; komplett tananyag tárolható és bármikor előhívható; aszinkron
kommunikáció – mód az átgondolásra, reflexivitás; rendszeres kapcsolattartás
tanárokkal, tanulótársakkal, közös feladatok; új képességek, kompetenciák; gyorskeresés
a tananyagon belül; azonnali visszacsatolás, testreszabhatóság.
A hátrányait tekintve elsődleges
természetesen a régi „mumus”: elszigeteltség, magányérzet. A kontakt oktatáshoz
szokott tanulónak óriási probléma lehet, hogy kevés,vagy teljesen hiányzik az
oktatóval való személyes kapcsolat. Akinek több évtizedes tanulmányai során
mindig fogta a tanár a kezét és mutatta az utat, hogy merre lehet, szabad menni
annak szintén nehéz, hogy több önállóságra és kezdeményezőkészségre van szükség.
Nem mindig biztosítható a megfelelő
infrastruktúra, technikai problémák adódhatnak, ezt igazán jól modellezik a
Second life alkalmazásának nehézségei, hangproblémák, szakadozó vonal, egyes
elemek meg sem jelennek stb. Ugyanakkor problémás lehet a technika
alkalmazásának elsajátítása is, hiszen ahhoz, hogy a távoktatásban jó színvonalon
teljesíthessen a tanuló már előzetesen szinte minden ikt kompetenciával
valamilyen szinten (de a legoptimálisabb minél magasabb szinten) jó lenne
tisztában lenni. Ezekből adódóan a mi csoportunkban is akadnak, akiknek eszköztára
és alkalmazási virtuozitása csodálattal töltenek el.
E heti feladatként került
meghatározásra eg komplett tanulásmódszertani hallgatói segédlet kidolgozása a
távoktatás és e-learning kurzus elvégzéséhez. Ennek végrehajtásához a következő
lépéseket kellett megtenni. A hat megadott téma közül mi a 6-at választottuk: tanulási
módszerek, technikák, szokások címmel. A közösen készített google prezentáció alant
látható.
Bár, mint tanulási segédlet talán látványosabb és motiválóbb lett volna, ha szemléletesebb, képekkel illusztrált és színesített változatát alkotjuk meg a prezentációnak, ám az a vélemény is helytálló, hogy a tartalom jelen esetben egyértelműen előnyt élvez. Több pont volt, amiben nem igazán egyezett a véleményünk, ám ez természetesen mindenképpen az eltérő attitüd, saját, már jól bevált tanulási módszereink eredménye. Ilyen kérdés volt rögtön az első pontban megfogalmazott: Hallgasd meg az előadást!-is. Abban nem értettünk egyet, vajon helyes-e hogyha felhívjuk a figyelmet az elmélyült és kizárólagos figyelem fenntartására eközben. Egyrészt fontos lenne a pontos megértés, összefüggések átlátása, következtetések megértése miatt. Másrészt az oktatási forma egyértelműen megvalósíthatatlanná és értelmetlenné tenné, hiszen a multitask alapeleme a távoktatásnak, tehát az előadáshoz közvetlenül küldött, tweetek, facebook üzenetek stb. mindenképpen helyénvalóak és hatékonyak is. Már csak abból kifolyólag is, hogy az esetleges kérdések felmerülése esetén azonnalos reagálást tesz lehetővé.
Ugyanilyen dilemma elé állított bennünket a jegyzetelés kérdése is. Dolgozzunk-e közös, megosztott dokumentumban már a jegyzetelés elejétől? Véleményem szerint számomra nem lenne megfelelő ez a formája a jegyzetelésnek, mivel szeretem a gondolataimat egy logikai láncra fűzni, amelyek mellé folyamatosan kis megjegyzéseket teszek, ami továbbnavigál - több idő elteltével is - a következő gondolathoz és segít, hogy felidézzem az eredeti koncepciót. Ebben a folyamatban hátráltatna és zavarna egy kívülálló beavatkozás.
A munka végére rájöttünk, hogy nem egyfajta "orákulumként kell egyedül üdvözítő utat kijelölnünk", hanem lehetséges, már bevált, a távoktatási környezetben, konkrétan a konnektivista csoporton belül hatékonyan alkalmazott technikákat kell megfogalmaznunk, amiből minden érdeklődő a saját, jól ismert igényei, tanulási szokásai szerint tud csemegézni. Fontosnak tartottuk megfogalmazni és felhívni a figyelmet az alapvető hibalehetőségekre, amelyek figyelmen kívül hagyása esetén könnyen "beletörhet a tanuló bicskája a megkezdett faragásba"...jaj, ez már nagyon elvont. Remélem azért a tanácsaink, "segédletünk" elég gyakorlatiassá és alkalmazhatóvá sikeredett!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése