Ennél jobb időpontban nem is
lehetett volna ezzel a témával foglalkozni, hiszen május 5-e a világnapja!
Május 5 világszerte az Egyenlő
Esélyek Napja Ezen a napon a Fogyatékos Emberek Világszervezete Európai
Régiójának kezdeményezésére kontinensünk számos országában a fogyatékosokkal
foglalkozó szervezetek önkéntesek és maguk az érintettek is rendezvényekkel
ünneplik az Esélyegyenlőség Napját. Ez a nap a fogyatékosság tudat napja az
egyenlő jogokért. Az Esélyegyenlőség Világnapját a
Független Életért nemzetközi szervezet hozta el Magyarországra.
Számtalan egyesület, oktatási, kulturális intézmény
szervez e napon rendezvényeket, fórumokat, fesztiválokat, amellyel a kérdés
fontosságára szeretnék felhívni a figyelmet. Nem kell messze mennem, saját
munkahelyemen én vagyok már sokadik éve e fórumnak a szervezője. A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság a
fogyatékkal élő személyek jogainak rendőrségi eljárásokban történő
érvényesítéséről, és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 4/2004. (II. 19.)
ORFK intézkedés alapján tesz eleget ezen kötelességének. Az évek folyamán úgy
tapasztalom, hogy az egyes szervezetek, és azok képviselői, akik az esetek
80%-ában maguk is fogyatékkal élnek ugyanúgy felzárkóznak, igyekeznek megfelelni
az IKT eszközök fejlődésének, mint egészséges társaik. Már nem levelezés útján,
de nem is fax-on kommunikálunk, hanem emailen, egy kattintás és minden
információ birtokában vannak. A Vakok és Gyengénlátók megyei szervezetének jogi
képviselője maga is egy vak fiatalember, aki nemcsak humorával,
rátermettségével, de digitális írástudásával is elképesztett. Tudom persze,
hogy nagyon ingoványos és nehéz terület ez, hiszen számos egészséges gyerek,
felnőtt sem tud lépést tartani a kihívással, és a felvetett Prensky „digitális
bennszülöttje” egyáltalán nem
egyértelműen a beleszületéssel determinálódik. Hiszen rengeteg olyan egészséges
fiatal él közöttünk, aki bár beleszületett, egyéb okoknál fogva egyáltalán nem
viseli magán a meghatározott bennszülött-jellemzőket. Ugyanakkor szülessen bár
fogyatékkal valaki, válhat belőle eminens digitális bennszülött, csak a
megfelelő eszközigényt kell kielégíteni körülötte.
De itt azért vissza kell térnem
egy kicsi a napjainkban még legalapvetőbb problémára a fogyatékkal élők
esetében, tehát az egyes helyek, épületek megközelíthetőségére gondolok. Az én
munkahelyem fizikai akadálymentesítésekor csak az adaptív jellegű kerülhet
szóba. Sajnálattal kell azonban megállapítani, hogy az általam szervezett fórum
helyét mindenképpen az udvar hátsó részében elhelyezkedő tanteremben kellett
meghatározni, mivel a többszáz éves épületben (amely apácazárdától, börtönig
minden funkcióban működött) az egészségeseknek is nehéz a közlekedés. Ám az
átalakítás horribilis összegére remény sincs. A preventív szemléletű
épülettervezés terén már vannak előremutató kezdemények, ám talán itt is inkább
a funkciótól függ az ilyen jellegű gondolkodás. Az azonban bíztató, hogy egyes
egyetemeken kifejezetten építészeknek, műszaki szakembereknek szerveznek
ráépülő képzéseket akadálymentesítés preventív, és utólagos betervezésének
oktatására, szakmérnöki végzettséggel (pl.BME).
A speciális igényűek esetében a
digitális olló jóval nagyobb mértékben nyitott, és bizony ennek oka az a
bizonyos „hozzáférési típusú”. És már itt is vagyunk megint a finanszírozás
kérdésénél, a sok esetben megoldhatatlan problémánál. Elsősorban az eszközök
ára (pl. a vakok és gyengénlátók számára kifejlesztett szövegfelismerő, amely
milliós nagyságrendű) az, amely megakadályozza, hogy minden rászoruló alkalmazásába
vehesse azokat, és nem az eszközök teljes hiánya. Tehát nem az eszközök,
speciális módszerek hiánya az az elemi szükséglet, amely alapvetően gátolja a
fogyatékkal élők infokommunikációs fejlődését, előbbre jutását, felzárkózását az innovációkhoz, hiszen van számos jó és üdvözlendő módszertani kezdeményezés is e
téren: pl. Azon kívül, hogy az egyes fogyatékkal élők érdekvédelmi szervezetei MEOSZ, SINOSZ, Egységes Módszertani Gyógypedagógiai Intézmények
Módszertani Intézmények Országos Egyesülete stb. tagjai számára
fejlesztéseket, programokat, lehetőségeket kínál, számos civil kezdeményezés is
él.
Az egyik ilyen, gyógypedagógiai
szempontú elemzés az értelmi fogyatékos gyerekek pszichés jellemzõiről, melyek
fejlesztését hatékonyan támogathatja a rendszeres számítógéppel támogatott
óravezetés.
Forrás:itt
Itt kiemeltem néhány példát arra, hogy miben is lehetne a gyerekek és természetesen az ilyen speciáli igényű felnőttek segítségére a számítógéphasználat az oktatásban:
Itt kiemeltem néhány példát arra, hogy miben is lehetne a gyerekek és természetesen az ilyen speciáli igényű felnőttek segítségére a számítógéphasználat az oktatásban:
Jellemzők
|
Fejlesztési
lehetőségek, módszerek
|
Lassabban
fejlõdõ, vagy késõ nagy- és finommozgás, beszédfejlõdés, bizonyos fázisok
kimaradhatnak
|
•
Egérkezelés, rajzeszközök stb. – Finommozgások, vizuomotoros koordináció
erõsítése
• Mozdulatok és beszédmozgások koordinálása a képernyõn nyomon követhetõk • Egyszerű, rövid, világos utasítások jelenléte • Könnyen javítható, esztétikailag is megfelelõ kivitelezés |
Gyengült
kommunikációs képességek: szegényes szókincs, beszédértési, kifejezési
nehézségek, nonverbális jelek észlelésének gyengesége
|
• Konkrét,
egyértelmû utasítások megléte és alkalmazása
• Több csatornás információáramlás • Kiemelés lehetõsége • Valamennyi típusú jel, jelzés vagy éppen ezek hiányának jelentésbefolyásoló, módosító hatása megfigyelhetõ, vizsgálható, pl. szituációs játékok keretében. • Újfajta, a tanulók számára igen vonzó, kommunikációs formák megismerése |
Emlékezet,
bevésés és felidézés nehezített, több ismétlést igényel
|
•
Akárhányszor megismételhetõ bemutató, modell, cselekvés és feladatsor stb.
• A lényeg kiemelhetõ • A sorrend felcserélhetõ • A gyakorlási idõk szabályozhatóak • Módszerek bõvülõ listájával változatosabb bevésés lehetõségei |
…stb.
És itt felmerül a differeciált,
vagy integrált alapkérdése. A baj első körben az, hogy ha valaki
esélyegyenlőségről hall, azonnal csak az akadálymentesítésre asszociál (egy
mozgássérült esetében ez elég is). Dehát ez még édeskevés egy más jellegű
fogyatékkal élő tanítása esetében. Ami
pedig még meghatározóbb, az a fogyatékosság formája. Úgy vélem, egy speciális
igényű tanuló, csakis egy speciális igényeket kielégíteni tudó oktatási
intézményben, egy speciális ismeretekkel rendelkező tanártól kaphatja meg azt a
lehetőséget, hogy ő a maximumot tudja kihozni képességeiből. És igen, nagyon
fontos az elfogadó attitüd, de elengedhetetlen az igényekhez mért speciális
szaktudás is. Természetesen integrált órák, helyek, tevékenységek mindenképpen
beiktathatók.
Sok esetben került az
megállapításra, hogy nem eléggé felkészültek a pedagógusok az ilyen
helyzetekre, amikor „mesteremberként egy nem szokványos mesterdarab” kerül a
kezük ügyébe…De már a példánál maradva, egy regényíró nem feltétlenül tud jó
verseket prezentálni…sőt, pedig mindkettő irodalom… Talán nem véletlen, hogy a
speciális igénnyel rendelkezők számára „speciális tudással rendelkező”
pedagógusokat, tanárokat képeznek. Az én barátnőm is gyógypedagógus és sokszor
elámulok azon a kedvességen, türelmen, odafigyelésen, nyugalmon, amit ő sugároz.
Biztos vagyok abban, hogy egy normál iskolában ezekre a gyerekekre, felnőttekre
nem tudnának ennyi pluszenergiát, időt szánni, bármennyire is meglenne rá az
akarat.
Végszóként hadd kanyarodjak
vissza az írás elejére, a munkahelyem által szervezett fórumhoz. A tavalyi
évben speciális kérés, kérdés, probléma merült fel a Strokon Átesettek
Érdekvédelmi Szervezetének képviselője részéről. Az ő esetükben a betegségük
következtében sérült az agyi beszédközpont, és így a beszédük szakadozott, sok
esetben nehéz a megértése. Ez főként stersszhelyzetekben még fokozódik is. Nos,
egy rendőrségi igazoltatás igazán jelenthet stresszt. Előfordult, hogy egy
ilyen betegséggel küzdő esetében az intézkedő rendőr nem tudta megállapítani,
hogy az intézkedés alá vont személy ittas, kábítószer hatása alatt van, vagy
miért beszél olyan „furcsán”. Megoldási javaslatként felmerült, hogy minden
érintett kapjon egy pici diktafont, amelyre röviden felveszik ennek okát,
betegségének tüneteit, gyógyszereit stb. Ez más esetekben, pl. ha rosszul lenne
is jó segítségül szolgálna számára. A végső kivitelezésből aztán megszületett
egy A5-ös nyomtatott papírlap, amelyet elhelyeznek az igazolványban…ennyit az
IKT (mégha a legtriviálisabb formájában is) a speciális igényűek szolgálatába
állításáról…Hiába, itt is válság van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése