Az emberközpontú műszaki
kialakítás „virtualizálását”, e-learning oktatási környezetekbe alkalmazandó, igazán
speciális szempontjait ismerhettük meg az előadásból. Talán már majdnem
mindenki tisztában van az olyan triviális ergonómiai előírásokkal, hogy milyen
széken, milyen megvilágításban, milyen szögben a monitortól és milyen
ülésszögben ajánlott elhelyezkedni, hogy ne legyen az emberi anatómiára,
idegrendszerre káros a munkavégzés, tanulás módja. Ám itt ezt továbbgondolva,
kiegészítve, az elektronikus tanulási környezetek nézőpontjával kibővítve
hallhattuk, amelyben az ergonómia kapcsolódó tudományterületei az anatómia,
biomechanika, antropometria, fiziológia, pszichológia.
Egy kis mellékes, de érdekes megjegyzés az a
magyarázat, amelyben a webergonómiát mint „virtuális
lakberendezést” aposztrofálták. Ezen értelemben ez nem más, mint online
lakberendezés. Ahogyan gondosan ügyelünk egy-egy konyha, hálószoba vagy akár
nappali berendezésére, legalább ennyire érdemes odafigyelni arra, hogy
harmonikusan, ergonomikusan rendezzük el például saját "online környezetünk", akár tanulási-oktatási tevékenységünk tartalmát
is. Ha jól sikerült az online lakberendezés, a vendégek garantáltan jól érzik
majd magukat, és többször benéznek majd weboldalunkra, ahol már teljes hatékonysággal arról
„mesélhetünk” a látogatóknak, amiről akarunk. (A webergonómia
tehát úgy definiálható, hogy a felhasználók képességeit figyelembe véve
alakítjuk a weboldalt, kényelmes
böngészést biztosítva számukra. A felhasználóbarát tervezés,
megvalósítás története során mostanra olyan részterületekig is elért mint pl. webdesign, webergonómia, közösségi
médiahasználat, keresőmarketing, email
marketing.) Tehát igazán hatékonyan a profitnövelésben való felhasználás
terén is kamatoztathatók ezen ismeretek. Egy-egy lakás azonban nem csak
ergonomikus kell legyen, hanem használható is. Hiszen mit ér egy jól felszerelt
konyha, ha nincs benne hűtő, vagy éppen sütő?
Ezen oknál fogva kell alaposan megtervezni, átgondolni az oda beépítendő
eszközök és alkalmazások sorát.
Az ergonómia általában két fő alapkomponenssel meghatározható:- Hatékonyság – azaz egy termék megfelelő és kényelmes használata, a tervező által segítve
- Használhatóság – az eszközök és lehetőségek igazítása a felhasználók igényeihez. Kényelmes használat, amely nem rontja a pszichés állapotot és nem terheli az idegrendszert, és persze fontos a biztonság, amely megvédi a felhasználót a negatív hatásoktól.
Itt pedig az ember-gép-környezet olyan optimalizált
együttműködését értjük, amelyben a maximális biztonság mellett, a maximális
hatékonysággal érhetjük el célunkat (legyen az tanulói, vásárlói, oktatói,
eladói vagy egyéb) a környezeti céloktól függetlenül is tökéletesen működő
használhatóság alapelvével.
Ebben a folyamatban alapkövetelményként jelenik
meg, hogy a kialakítás, tervezés során ajánlatos bevonni a felhasználókat,
mintegy kontrollcsoportot kialakítva, kísérletezve és így megtalálni a
számukra, a felhasználók számára legoptimálisabb megoldást. Nagyon fontos, hogy
kinek készítjük azt az oktatóanyagot, weblapot, honlapot stb., hiszen ugyanaz a
felület a különböző felhasználók számára teljesen eltérő módon jelenik meg. Nem
is beszélve arról, hogy ez a hozzáállás a használat közben módosulhat is. Az
előzetesen felmért használhatósági faktorok (usability factors): pl. tevékenység
gyorsasága, tévesztések száma, hibajavítás lehetőségi, tanulhatóság,
megjegyezhetőség és egyáltalán, a felhasználó megelégedettsége a rendszerrel
alapján aztán korrigálni, javítani, tökéletesíteni lehet a felületet. Amely
lépés nagyon megéri, főként azon esetekben, amelyben a környezet
villámgyorsasággal szipkázhatja el a versenytársak hasonló, ám jóval
„ergonomikusabb, felhasználóbarátabb” felületeire az érdeklődőket.
Steve Krug 2. webergonómiai törvénye
szerint: „Nem számít, hogy hányat kell kattintanom, ha egyetlen klikkelés sem
igényel fejtörést.” (Steve Krug: Ne törd
a fejem)
Elektronikus tanulási környezetek ergonómiája
Speciális terület ezen belül az elektronikus
tananyagok ergonómiája.
Az elektronikus tanulási környezettel szembeni
elvárások ugyancsak a használhatóság, hatékonyság, hatásos környezet és persze
abszolút akadálymentesség..
A használhatóság, hatékonyság tehát itt is
alapkövetelmény, amelyben a tanulási folyamatnak való megfelelés, a tanulási
folyamat és információáramlás, instrukciók, visszajelzések, egyszerűség,
átláthatóság fontos szerepet játszik. Betartandó szabály többek között:
információk csoportosítása, túlzás nélküli kiemelések, szöveg minimalizálása,
vizuális elemek optimális mértékű használata stb. Ez azt is jelenti, hogy néha
a „kevesebb több”, tehát a zsúfolt tartalmak itt sem eredményesek, illetve az
egyes linkek, adatok a már előzőleg megszokott módon kerüljenek közlésre és ne
folyton új és újabb módon. Vagyis, ha már kék színnel vagy piros
szövegbuborékkal szokták meg, abban ne legyen változtatás. Ez amiatt is fontos,
hogy a hatékonyságból veszítünk, amennyiben a design folyton változik, hiszen a
felhasználónak a felület folyamatos újratanulását kell elvégeznie.
Az is fontos, hogy a felületen ne helyezzünk el
más tartalmakat, csak a tanulással, tananyaggal összefüggőket, hiszen akkor a
figyelem megtörik.
Mivel az elektronikus tanulási környezetekben a
tanári visszajelzés nem egyértelmű, legtöbbször nem azonnalos fontos, hogy
legyen visszajelzés a tevékenységről, legyen lehetőség az önellenőrzésre
esetleges interakciók formájában.
És természetesen elengedhetetlen, a „Design for
All”, a speciális igényű felhasználók számára kialakított megoldások is. A
tökéletes hatékonyság elérésében rengeteg, gyakorlati tanács áll már
rendelkezésre pl. navigációs eszközök, 3D-s reprezentációk, halszem
perspektívák, amelyek a felkínált tartalomban is segítenek az eligazodásban;
fontos a következetes képernyőfelosztás, zsúfoltság elkerülése, szöveg
olvashatósága (kontrasztokra ügyelni kell); hang zavaró is lehet.
Az elektronikus tanulási környezetek ergonómiailag több
szempontból kerülhetnek vizsgálat alá,
Összefoglalva: legyen átlátható, hatékony a tanulásra
kialakított, felhasznált felület
a tanuló legyen motivált a
tevékenységben (és ennek javítására a tevékenység közben is legyen mód)
legyen
megfelelően szervezve a tanulási folyamat, a tartalom, illetve az irányítás
megfelelően legyen alakítva.
Nézzük legelőször mit is jelentenek a különböző oktatási
formák:
1.
kontakt: tanuló és oktató egy időben, egy térben
van jelen
2.
online ezközökkel támogatott kontakt: az
oktatási folyamat szereplői még mindig egy időben és egy térben vannak, de már
pl. fejlesztő számítógépes programokat alkalmazva
3.
blended learning: a kontakt oktatás mellett
folyik egy online tanulási folyamat, tevékenység is
4.
távoktatás: virtuális, online környezetben
megvalósuló tanulási, oktatási forma
Úgy gondolom abszolút megfelelés van a különböző
tanulási környezetek szempontjából abban, hogy az emberi tulajdonságok,
amelyben a képességek mellett meg kell jelenjenek a korlátok is, figyelembe
vételével tervezett munkakörnyezet mindegyik esetében jobb teljesítményt,
hatékonyabb tanulást, munkavégzést, magasabb nívót eredményez.
Azonban a tanulási környezetek, illetőleg a
személy által abban használt, alkalmazott terek, online eszközök, módszerek
ergonomikus kialakításában nem igazán lehet fontossági sorrendeket felállítani,
itt minden mindennel összefügg. Ebből a szempontból nem lehetséges, nem szabad
hierarchiát felállítani a fizikai, és kognitív ergonómiai szempontok között.
Tehát arra gondolok, hogy a kontakt oktatási formánál egyértelmű a környezet ergonómiájának óriási befolyásoló szerepe, ám ott is alapvető az oktatásra szánt tananyag ergonómiájának, a tanár fellépésének és az esetlegesen alkalmazott elektronikus eszközök pl. interaktív tábla által közvetített tartalmak ergonómiájának tökéletesítése. Egy online eszközökkel támogatott kontakt, vagy egy
blended learning tanulás esetén is fontos, hogy az osztálytermekben viszonylag
nyugodt körülmények, fényviszonyok, kényelmesebb ülést, írást,
számítógéphasználatot szolgáló körülmények legyenek, de éppen ilyen nagy
fontosságú az is, hogy a használt online programok, az ott megjelenő
interakciók ugyanúgy figyelembe vegyék a „human factors” által meghatározott
szempontokat.
A távoktatás esetében annyival könnyebb dolgunk
van, hogy a fizikai környezet kialakításában maga a közreműködő tanuló az
illetékes, és ő maga tudja legoptimálisabban berendezni saját munkakörnyezetét,
(amennyiben persze otthonából csatlakozik) ezzel a lehető legideálisabb
körülményeket biztosítva saját magának.
Ám az előbb említett circulus vitiosus, tehát
hogy minden mindenre hat és viszont, itt is érvényes. Amennyiben az optimális,
otthoni, antropometriai szempontoknak maradéktalanul megfelelően kialakított
munkakörnyezetben tanuló személy gyermeke hisztijével zajt és feszültséget
teremt, lehet ott a világ legszisztematikusabban összeállított online
tananyagát bevetni, bizonyos, hogy nem lesz igazán hatékony. Ugyanígy,
amennyiben egy nehezen érthető, logikátlan, kusza felülettel megszerkesztett, a
szoftverekben félrevezető piktogramokat alkalmazó tananyaggal kerül szembe a
felhasználó, bármilyen kényelmesen, ergonomikusan kialakított tanulási
körülményeket teremtett is magának, a folyamat nem lesz hatékony, sőt a
használhatóság is megkérdőjelezhető.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése