“Az olyan helyekre
vezető utakat, ahová érdemes eljutni, nem lehet lerövidíteni.” (Helen
Keller)
Az előadás legelső
gondolata volt, hogy „az információtudományban és pl. a konnektivizmusban
óriási változások mennek végbe egy év alatt…” –de a gyerekek,felnőttek
ugyanolyanok maradtak, a rájuk való hatás, befolyásolás (természetesen csak
pozitív, előrevivő értelemben) pedagógiai, pszichológiai, didaktikai elemei
ugyanazok.
Már a kezdetek kezdetén
is –úgy az alsó első felében- tudtam, hogy vannak jó tanárok és vannak rossz
tanárok, és ez nem azt jelentette, hogy rossz emberek lettek volna, csak amit
tudtak, azt nem tudták hatékony, befogadható, inspiráló módon átadni…Márpedig
szerintem minden oktatási folyamatnak, formának, akár látom a tanárt és, a
szemébe nézhetek, akár csak a hangját hallom vagy utasításait olvasom,
ez kell, hogy a célja legyen: a tanuló végül is, mindegy milyen eszközt
alkalmazunk, tanulja meg a tananyagot. Természetesen a legfontosabb tényezője e
folyamatnak ismételten a tanár személye, személyisége, módszerei, fellépése (és
itt persze a konnektivizmus tengerében azt jelenti, hogy néha behajózik egy-egy
feladat, utasítás, intelem, korrekció, inspiráció, kiigazítás elejéig a
kikötőbe, ahol a tanulók élnek).
E folyamatnak
alapelemeként kell értékelni a motivációt. A motiváción belül ismeretes
annak hármas felosztása , amelyben a drive az, ami a tevékenységért,
tevékenykedtetésért alapvetően felel: ez tulajdonképpen pszichológiai
értelemben a „szükséglet, a tevékenységszükséglet jelentése”. Ebben az
értelemben hajtóerőt jelent, amely előre viszi, mintegy hátulról tessékeli, űzi
az embert egy feladat elvégzésében. Mint egy jó feleség, aki folyton suttogja
férje fülébe, hogy „apukám, fűnyírás…”.
Szóval nem mutatja meg, hogy hogyan is hajtsa végre, csak erőt, energiát,
késztetést ad a feladathoz. Pontosan ezt a „suttogást” valósítja meg a
konnektivizmusban a facilitátor is. Itt pedig még egyértelműbb a Báthori féle
didaktikai hármas egység, amelyben a motiváció, aktivizálás, megerősítés
egységként kell, hogy megjelenjék.
Szóval úgy kell
„suttogni a fülekbe”, hogy az izgalmas, mozgalmas, érdekes legyen. Már
elhangzott, hogy a távoktatásban résztvevők motivációs szintjét sokszor
túlértékelik. Tehát náluk is fontos a megfelelő motiváció, amelyben nagyon
hatékony elem a feladatokkal való manipuláció, az eltérő módszerek alkalmazása.
Fontos, hogy változatos legyen a végzendő tevékenységek köre. Nagyon tetszett a
„motiváció gomb” az emberen ötlete,
amit fel tudunk tekerni…lehet, hogy a
következő fejlesztések közé érdemes lenne felvenni.
Maga az oktatási
tartalom az, amivel még lehet motiválni. Ezt sokszor félreértelmezik, és úgy
gondolják, hogy akkor csak azt szabad tanítani, ami a tanulót érdekli,
inspirálja. Nem, az oktatási tartalmat
mindenképpen meg kell tartani, hiszen ennek elsajátítása a cél. De olyan
oktatási tartalom köré kell építeni az oktatást, ami a tanulót érdekli. Ebből
nem hagyhatjuk ki a kevésbé izgalmas részeket sem. Viszont ezt izgalmas
tevékenységekkel fűszerezve kell tálalni. Tévképzet, hogy az egyénnek
folyamatosan van motivációja, ez nem igaz. Ennek a fenntartását a tevékenység
és a tartalom változtatásával lehet elősegíteni. Az egyén motivációja változó
és mindent meg kell tenni, hogy ezt emeljük.
Ha a tartalom érdekli,
akkor nagyobb elánnal kezd bele az egyén a tanulásba. A motiváció célja is,
hogy elérje a résztvevő, tanuló aktivitását. ez puszta felszólításra nem fog
működni, akkor sem, ha a tanár konkrétan „fenyegetésekkel” él. Leghatékonyabb
beavatkozási lehetőség az aktivitás felkeltésére a tanulásszervezési formaváltás
pl. áttérés a gyakorlati forma alkalmazására.
A távoktatási
környezetben az elv ugyanaz, de a módszer teljesen más. Egy jó rendszer pl. üzenetet
küld a tanulónak, hogy a többiek már mindent megcsináltak, de ő még semmit, ám
ez nem megoldás. Ez nem aktivizálja a tanulót.
Elhangzott, hogy egy oktatási folyamat az egyén életvezetésére csak
részben lehet hatással, mert lehetnek olyan életszituációk, amiket nem lehet
befolyásolni pl. elszakadt a kábele, depressziós stb. Ám mindenképpen meg kell próbálni aktivizálni, a szó nemes
értelmében presszionálni stb.
Az aktivitás, a tanuló
pszichés részvétele a folyamatban, amelyben nem csak a figyelem a fontos,
hanem, hogy az adott tartalommal manipulál valamit, létrehoz valami újat. Ebben
elengedhetetlen az „irányított,,, de önálló és önszabályozó tanulás.
Megerősítés, az
alapdidaktikai hármas harmadik, de egyenértékű eleme. Tehát elengedhetetlen
feltétele a folyamatnak. Ez távoktatási környezetben viszonylag nehéz, hiszen
olyan tanulási múlttal rendelkezik a tanuló, ahol a pedagógus ennek a forrása.
Mivel azonban itt a tanár „nincs is” ez igazán nagy probléma. A rögzült
elvárástól nehéz elszakadni. az egyén tanulástörténete ezért feltétlenül meghatározó.
Ezért kiemelkedően fontos a pedagógusi visszajelzés is, hiszen ezt szokták meg,
nem azért, mert egyedül ez az üdvözítő.
A konnektivista
tanulásban azonban belép más elem is a megerősítés kapcsán: itt a többi
résztvevőtől is jöhet megerősítés, vagy a külső szemlélőktől esetleg. A külső személyektől érkező megerősítés sokkal
inspirálóbb lehet, bár ezt nagyon nehéz integrálni. A megerősítés itt is verbális,
de nonverbális formában is megvalósulhat. Ám távoktatási környezetben a nem
verbális visszajelzés köre nagyon meghatározott. Mindkét módon kell ezt
biztosítani. Ha ez nem megy még mindig visszatérhetünk a jól bevált, hagyományos
írásbeli visszajelzéshez. Távoktatási környezetben nagyban nehezíti a
feladatot, hogy nincsen
metakommunikáció, nonverbális kommunikáció. Éppen emiatt erősíteni kell
a verbális visszacsatolást biztosító csatornákat. Ám blended learnigben azért
van személyes találkozás is. Az ismételten elsődleges fontosságú, hogy rövid
időn belül történjen meg a visszacsatolás a facilitátortól, tanártól, hiszen a
távoktatásban hiányzó metakommunikációs visszajelzés óriási hiányosság.
Erre vannak jól alkalmazható eszközök, technikák pl.
grafikon, hogy hol jár a folyamatban?
Kérdésként merült fel,
hogy lehet-e a pozitív visszacsatolás a folyamatban való maradás indoka? És itt
kifejezetten a konnektivizmus volt a vizsgálódási pont. Egyértelműen igen! Sőt,
megkockáztatnám, hogy a folyamatos negatív kritika, nem megfelelő hangnem,
lekicsinylő visszajelzések degradálják a folyamat hatékonyságát, minőségét és a
résztvevők aktivitására mindenképpen negatívan hatnak vissza. Nem azt mondom,
hogy tapsikolni kell minden megnyilvánulásra, akár butuska, akár okoska…de
mindenképpen pozitív kicsengése kell legyen a visszajelzéseknek ahhoz, hogy a
tanuló megőrizze motivációs-aktivizációs hajlandóságát. Hiszen gondoljunk csak bele,
mennyire félelmetes is az a helyzet, amiben mi is vagyunk, pont, mint a
kismalac, aki egyedül építette a szalmakunyhót és várta a farkast, vajon le
tudja-e rombolni, és megeszi-e…a konnektivista tanuló is egyedül van a kis
házában, dolgozik és igyekszik, aztán a
külvilágból nem is egy, hanem az összes „farkas” rá feni a fogát.
Távoktatási környezetben a feladatoknak,
amellyel motiválni, aktivizálni tudunk más didaktikai szerepe is van,
konkrétan a gyakorlás, az ismeretek
alkalmazása.
Ebben a didaktikai
funkciók a következők: kiegészíti az ismereteket, kiterjesztik a jártasságokat,
készségeket, megszilárdítják az ismereteket, jártasságokat, elmélyítik az
ismereteket, fejlesztik a problémamegoldó készséget, illetőleg lehetőséget
biztosítanak az ellenőrzésre, önellenőrzésre, értékelésre.
Fontos megjegyzés volt,
bár nem eléggé kapott kiemelést, az a megjegyzés, hogy „az egyénnek vannak
érzései ebben a környezetben is. Nem jó, ha valaki kiáll és osztja az észt, az
egész folyamatot veszélyezteti. Az is illúzió, hogy mindenki mindenkit dicsér”…Mindkét
viselkedés téves és káros a folyamat, a folyamatban résztvevők szempontjából.
Ezen
a héten külön feladatot is kaptunk, amely az alábbiak szerint szólt:
E heti
csoportfeladatunkat Vicze Tímivel, Sörös Barbarával és Vargyas Bálinttal
készítettük el közösen.
A feladat:
Képzeljék el, hogy egy cég vezetősége lehetőséget ad arra, hogy oktatási menedzserként bemutassák egy távoktatási kurzus és agy konnektivista kurzus közötti különbséget, mert a cég döntéshelyzetben van, hogy a belső képzésében melyiket válassza. (Valamelyiket biztosan fogja) A két képzési formában az összehasonlítást az oktatási folyamatban jellemző motiválás, aktivizálás és megerősítés hármas egysége, illetve a folyamatra jellemző tevékenységelemek, feladatrendszerek alapján, ezek bemutatásával kell elvégezni. Ne feledjék, hogy a közösen szerkesztett prezentációval legfeljebb 15-20 percük lesz a bemutatóra és a megbeszélésre, vagyis rövid, de érdemi összehasonlítást bemutató prezentációt érdemes szerkeszteni.
Mindkét tanulási formánál
egyaránt alkalmazhatóak új és kreatív eszközök, alkalmazások, amelyek
megkönnyítik a hallgatók munka melletti tanulását.
Ajánlatos kiemelni, hogy a
szabad időbeosztás miatt mindenképpen pozitív, hogy ezeket az oktatási formákat
vették számításba. Jó dolog, hogy a tanulásra nem szükséges nagyobb összegeket
fordítani, hiszen mindegyik esetben az otthoni internetes és számítógépes
lehetőségre épít az oktatás. (előnyként hozható fel, hogy nem kell tananyagok
nyomtatására időt és pénzt fordítani, valamint tantermek bérléséért sem kell
fizetni.)
Távoktatás
|
Előnyök
|
Hátrányok
|
Motiválás
|
előre ismertetett
tevékenységek elvégzése megadott határidőre;
tanulásszervezési módszerek változatossága;
|
nem túl változatos
tevékenységek,
közösségi húzóerő hiánya
|
Aktivizálás
|
a rendszer folyamatosan naplózza a tevékenységet; konkrét mérhető kimenet
|
menet közben nem lehet
tevékenységet váltani a determinált környezet miatt,
kisebb leterheltség
|
Megerősítés
|
modulok közötti
folyamatos visszacsatolás, konkrét mérhető kimenet
|
rögzült elvárások, tanulástörténet miatt, a külső megerősítéshez
szokottság és ez itt hiányzik
|
Tevékenységelemek
|
önirányító tanulás
szükséges, egyéni tanulás
|
közösségi élmény hiánya
|
Feladatrendszerek
|
előre beépített feladatok; gyakorlati ismeretek alkalmazása, előre adott
keretrendszerben tanulnak a dolgozók
|
variálhatóság hiánya
|
Konnektivizmus
|
Előnyök
|
Hátrányok
|
Motiváció
|
változatos eszközhasználat és tevékenység, különböző alkalmazások, közös
tudás építése
|
berögzült tanulási szokások levetkőzésének nehézsége, eredménye nem
látható rögtön, magas a lemorzsolódás veszélye
|
Aktivizálás
|
a csoport húzóereje,
erősíti a
csapatszellemet - hálózatosodás
|
tartalommegosztásban
való járatlanság attól való idegenkedés, IKT ismeret nem megfelelő minősége,
időben nagy
leterheltség (A képzés munkaidőben vagy azon túl végezendő?)
|
Megerősítés
|
a csoport állandó visszajelzést ad a munkánkról, külső személytől kapott
inspiráló megjegyzés
|
domináns csoporttagok negatív visszajelzései elbizonytalaníthatnak
|
Tevékenységelemek
|
hálózati munka,
nem kell külön
eszközrendszerre költeni, mert a web2-es alkalmazások adottak és ingyenesen
elérhetők
|
áttekinthetetlen információtömeg, állandó lemaradástól való félelem
|
Feladatrendszerek
|
gyakorlati tudás önálló alkalmazása
|
előzetes eligazítás hiányában a gyakorlati alkalmazás bizonytalansága
|
Melyből a
következő prezentáció kézült:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése