A források
szerint UNESCO használta 2002-ben először az OER (Open Educational
Resources), azaz a szabadon hozzáférhető oktatási források, magyar
mozaikszóval: SzOF) kifejezést. A nyílt oktatási ötlete, maga sem egy őségi
kezdeményezés, 2007. nem volt túl régen (OECD a tudás ingyenes elterjesztése)
ám számtalan oktatási intézményben került mára alkalmazásba, főként
felsőoktatási és felnőttoktatási intézményekben. Izgalmas és igazán hatékony,
hiánypótló lehet e téren az Afrikai Virtuális Egyetem: (http://www.avu.org). Mint ahogy
nagyon üdvözlendő nyitott oktatási intézményeket láthattunk az előadásban is, csak
kérdéses, hogy az egyes tandíjakat kik is tudják megfizetni…akkor meg már az
esélyegyenlőség világítótornya kicsit olaszossá fog válni, tehát megdőlni
látszik. De ez egy más kérdés.
Talán fogalmazhatunk úgy, hogy
sajnos a szemléletváltozás viszont egyáltalán nem ment végbe olyan
nagymértékben, mint a felhasználható IKT eszközök repertoárjának bővülése. Sőt
az e terület „mozdonypedagógusai” (Báthory
Zoltán) sem sokasodnak olyan arányban, amennyire az a tanulók szempontjából
üdvözlendő lenne, ahogy azt „hallhattuk” Ollé tanárúrtól az e témában
februárban megszervezett
konferencián. Itt megállapításra került, hogy nehéz dolguk van a
tanároknak, akik néha tévesen is értelmezik ezen oktatási forma, IKT
eszközhasználat megvalósulását (jó példa volt a megemlített felmérés eredménye, ahol a
tanárok azt gondolták magukról, hogy gyermekközpontúak, de az adott válaszaik
mást mutattak). Másrész azért is van nehéz dolguk a gyakorlati
alkalmazhatósággal, mert a rettentő gyors technikai fejlesztéseknek, új és
újabb IKT eszközök megalkotásának köszönhetően a jó szakmai gyakorlatoknak
idejük sincsen kialakulni, már váltani szükségeltetik. (Ezért is van óriási
jelentősége a zsűri által az egyebek mellett, az „info-kommunikációs
technológia újszerű oktatási alkalmazásának elterjesztéséért” Ollé János részére odaítélt
SULINETWORK díjnak, melyhez ezúton is gratulálunk!)
Ám hol vagyunk mi még az
internetes kampusok működésétől, amelyek Franciaországban már tíz évvel ezelőtt
"vígan" működtek? (Kovács Ilma: Nyitott képzés
és távoktatás Franciaországban 2007.) De kanyarodjunk vissza „véres valósághoz”,
a mai gyakorlathoz, a „mi” gyakorlatunkhoz.
Nos, talán a legimpulzívabb hetet
éltük át a csoportban, pedig már kézzel fogható a fáradtság letaglózó,
nyomasztó szörnyűsége is. Igen, a legtöbb
blogban benne foglaltatik ez a megállapítás. De amikor saját magáról, a
munkájáról, tevékenységéről, hozzáállásáról kap minősítést az ember, az mindig
felvillanyozza, felrázza és csoport esetében, egy kicsit fel is paprikázza a
hangulatot.
Egyben azonban mindenképpen közös
a konklúzió: mindenki úgy gondolja, nagy hiba lett volna ebből kimaradni! Így
utólag visszatekintve óriási tudásmennyiségtől estünk volna el, ha nem
dolgozzuk keményen végig a heteket: mind tematikus, mind eszközhasználati
téren.
Több helyen felmerült a
blogokban, az előadásban is, a „korrekt-konnekt”, a csoporton belüli zárt
csoport feladata, küldetése is. Vegyes érzésekkel olvastam már a belépésre
felszólítást is, már amiatt, hogy külön kiemelésre került, hogy a tanárok nem
láthatnak bele a kommentekbe. Sajnos nem vagyok egy „spartacusi jellemű” ember,
ezért úgy döntöttem, hogy amit a tanárnak „személyesen”, nem mondanék el, azt
máshol sem fogom megtenni…szóval végül kimaradtam , lehet, hogy bánhatom.
Mindenesetre a nagy visszhang mögött biztosan érdekes történések rejlenek.
Többekben felmerült, hogy
lehetséges, életképes, produktív lenne-e egy kötöttségektől, számszerű
feladatmeghatározásoktól mentes, konnektív csoport. Ha Zsolt eszmefuttatására
gondolok mindenképpen. De természetesen az már valami teljesen más lenne.
Talán csak abban volt osztatlan
egyetértés a csoporttagok között, hogy „pozitív”, külső motivációként ítélték
meg az összesítő táblák jelenlétét, „demoklész kardjaként” a csoport fölött
függését. Ugyanakkor többen sérelmezték, hogy az OK és OK között különbségek
lehetnek. Szóval az egyik OK jobb a másik OK-nál. Véleményem szerint ez
teljesen természetes, hiszen az egyik ember sem olyan, mint a másik, egy
hagyományos, kontakt oktatási folyamat, hagyományos feleltetésénél sem pontosan
olyan az ötös és a másik ötös. Csak az bizonyos, hogy az arra az anyagrészre
vonatkozó, meghatározott tudásmennyiség mindegyikben szerepel. De ettől még az
egyik lehet briliáns előadás, sok pluszinformációval megspékelve, a másik pedig
a minimum ötös-tudás. Ám a mi esetünkben teljesen kiiktatódhat a szubjektív
faktor is, hiszen személyes ismeretség abszolút hiányában ez fel sem merülhet.
Végül pedig a szummatív értékelésnél, mindenképpen meg fognak jelenni ezek a
különbségek a beírt jegyekben.
Szóval, összefoglalásként, konklúzióként,
és természetesen az összes csoporttársam és közreműködő előtti főhajtásként
leszögezném, hogy ez (bár még egy hét hátra van belőle) „jó mulatság,
férfimunka volt”…amiben egy kicsit meg is haltunk néha, újraélesztettek
bennünket a kommentek, de kitörölhetetlenül változtunk meg mindannyian és
kaptunk annyi új tudást, gyakorlati ismeretet is, amennyit ritkán lehet
összeszedni egy közoktatási keretrendszeren belül indított kurzuson….és hogy
néha nem úgy sikerültek a tweetek, a blogok, az egyéb feladatok, ahogyan
megálmodtuk és szerettük volna…? Igen, ez az élet más területén is így van:
egyszer fenn, egyszer lenn. De mi ezt a tudást, tapasztalatot, különleges közös
élményt, új szemléletmódot már
sajátunkká tettük, beépítettük és vihetjük, építhetjük tovább és tovább,
csak rajtunk múlik, hogy égig érő, virtuális palotát varázsolunk belőle, vagy megelégszünk egy
egyszerű kalyibával…
Ehhez kívánok minden
közreműködőnek jó utat és eredményes építkezést!
Kedves Kriszta!
VálaszTörlés"Többekben felmerült, hogy lehetséges, életképes, produktív lenne-e egy kötöttségektől, számszerű feladatmeghatározásoktól mentes, konnektív csoport. Ha Zsolt eszmefuttatására gondolok mindenképpen." Bennem is felmerült ez a kérdés. Az én gondolataimban az fogalmazódott meg, hogy olyan esetben, ahol személyes érdeklődés igen magas, és az egyén megválaszthatja, hogy milyen témához szeretne csatlakozni valószínűleg mindenki produktív és aktív lenne.