Távoktatási Környezet Oktatási Tartalomfejlesztése
E téma feldolgozásához az én
értelmezésemben feje tetejére kellett állítanom az előadás tematikáját.
Pontosan amiatt, mivel szerintem az elsődleges szempont, ami egy e-learning
tananyag kidolgozását, fejlesztését egyáltalán felvetheti az a
szükségletelemzés. Tehát, annak a tisztázása, hogy egyáltalán szükség van-e ott
és olyan formában a téma feldolgozására.
A feltételek elemzése, illetve a költségelemzés függvényében aztán
kikristályosodik, hogy ide bizonyosan távoktatásra, e-learningre van-e szükség?
Az előadáson elhangzott: „20 embernek nincs szüksége e-learning tananyagra, elég
egy tréner”- sem biztos, hogy megállja a helyét. Előfordulhat, hogy
olyan nagy a fluktuáció a területen, hogy mégis megérné az adott intézménynek
az egyszeri befektetés és a kidolgozott, jól áttekinthető, alapos oktatóprogram
segítségével könnyedén átlendülhet az egyes munkatársak lemorzsolódásán és
pótlási problémáján. Persze, az egyes fejlesztések költséghatékonysága az azt
alkalmazó intézmények, vállalatok tekintetében akkor válik rentábilissá igazán,
hogyha több százas nagyságrendű felhasználóval számolhatunk.
Igazán szemléletes és
gyakorlatban is gyakran tapasztalható példa volt, a kell-e weblap egy cégnek
kérdése. Több alkalommal tapasztaltam már én is azt, hogy a kezdeti nagy
lendület után egy év múlva is a frissítetlen oldalakkal, nem helytálló
információkkal találkozhatunk a keresés során, amellyel egy működő cég esetében
sokkal több kárt okoznak.
Éppen ezen okoknál fogva kell
egyenrangú területekként, egyenlő fontossággal kezelni a tervezés -
tananyagfejlesztés - üzemeltetés hármasát is. Az üzemeltetésnél
fontos, hogy legyen elérhető használati utasítás és ügyfélszolgálat, aki
tanácsot tud adni, mit, hogyan kell használni. Az üzemeltetés esetében
alapvetően fontos még a tananyag használatához szükséges technikai és
pedagógiai feltételek folyamatos biztosítása, az informatikai felügyelet
illetőleg a rendszer használatával és működésével kapcsolatos problémák
naprakész kezelése. Ebben azonban különbséget kell tenni az e-learning
tananyaghoz kapcsolódó tanulói és magának a tananyagnak a pedagógiai támogatása
között. Előző esetben egy tanagyag-szintű kérdésről van szó, utóbbinál azonban
rendszerszintre lépünk és az üzemeltetés körébe tartozó elemet vizsgálunk.
Tehát alapvetően el kell különíteni azt, amikor pl. jelszót felejtettek el vagy
informatikusra van szükség, mert fejleszteni kell, vagy magában a használatban
adódott nehézség.
Ugyanakkor azt is számításba kell
venni, hogy ne gondolkodjunk előre vetített sémákban, tehát ne utasítsunk el
egy témát, területet elektronikus feldolgozhatóság szempontjából, mivel a
közvélekedés szerint alkalmatlan erre. Hiszen ezen területeken is lehetnek
elemek, amelyek viszont nagyszerűen adaptálhatók, feldolgozhatók elektronikusan
is. Jó példa volt az előadáson
megemlített labdarúgás, mivel itt is ez az általános nézet, hogy hogyan is
tanuljanak meg focizni a játékosok a számítógépek előtt. Természetesen nem a
labdakezelés technikai kivitelezését kell e-tananyagként feldolgozásra szánni,
hanem pl. a támadójáték taktikai alapjait, kapuvédelmi technikákat, védők
mozgásának modellezését egyes helyzetekben, szögletrúgásnál felveendő védői
helyzetek taktikai módszereit stb.
Tehát nem minden oktatási
tartalom alkalmas elektronikus feldolgozásra, mint pl. a Mesterséges
Intelligencia Elektronikus Almanach, az élő szervezet összetevőinek elemzése,
illetve pszichoterápiás videók színészekkel – ami a Semmelweis Egyetem (SE)
elektronikus tananyag-fejlesztési projektjeiből ad ízelítőt. Ugyanakkor természetesen
semmiféle elektronikus, roppant modern és látványos elem nem pótolja, váltja ki
a gyakorlatban történő boncolás értékét, tapasztalatát.
Egy tanintézmény esetében azonban
vannak olyan problémák, kérdések, amelyben kiemelkedően nagy az e-tananyag lehetőségeinek
köre. Pl. „A
szöveges információátadásnak az elektronikus tananyagok esetében is kiemelkedő
szerepe van, a rossz olvasási és szövetértési kompetenciákkal rendelkező
célcsoport esetében azonban az e-tananyagok szélesebb körű alternatív lehetőségeket
képesek biztosítani…”- fogalmazza meg Kőfalvi Tamás is az E-tanítás
c. könyvében. Maximálisan alakítható a tananyag az egyéni igényekhez, mind a
lemaradók, mind a többre képesek tekintetében.
A tanítási paradigmaváltás
szükségessége nem vitatott, különösen érzékelhető ez az e-tananyagok
létjogosultsága tekintetében. Alapelemként kellene tekinteni e területen is a
„tudásmenedzsment” létjogosultságát, a meglévő kompetenciák célirányos és
eredményes kiaknázását, jó értelemben vett kihasználását is.
Egy kreativitást és alkalmazható
tudást megcélzó oktatás esetében, a tudásmenedzsment alapelemeit tekintve
hasonlatosak egy jól működő vállalati struktúrában alkalmazandó elemekhez.
forrás: itt
Új tudáselemek beépítése és
tudáshálózatok fejlesztése révén bővíthető az oktatásba bevont csoport közös
tudáskészlete, elérhető, hogy a tanulócsoporton belüli tudás transzparenssé
váljon és kialakuljanak a kreatív folyamatok. A megteremtett inspiratív tanulási
környezetben az innovatív oktatói módszerek magát a tanulói csoport (és itt
alapvetően a konnektivista tanulási környezetre és tanulói csapatra utalnék) és
a munka közben is alakuló környezet pozitív változását, fejlesztését,
ugyanakkor a folyamatosan formálódó módszertani elemek tökéletesítését is
szolgálják.
A legfontosabb ismérv a tervezett
e-learning oktatási folyamatát tekintve, hogy tevékenységközpontú oktatás kell!
Már a hatvanas években axiómaként
fogalmazta meg az IKT társadalombefolyásoló jelentőségét Bitzer L. Donald, aki
munkatársaival az első kísérleti számítógépes oktatórendszert, a PLATO 1 -et
létrehozta (Brückner, 2001), 1969-ben a következőket írta: "A számítógép
megjelenése új technológiát jelent a képzés és oktatás területén, ami olyan
volumenű hatást fog kifejteni, mint annak idején a könyvnyomtatás. Eleinte a
számítógépeket csak gyors számolások elvégzésére használták, ma azonban számos
területen oktatógépekként is szolgálnak. A számítógép lehetővé teszi, hogy
minden tanuló egyéni módon haladjon a tananyaggal. Az otthoni terminálok a
képzési lehetőségeket és a tudást házhoz fogják szállítani. Az oktatási célú
számítógép társadalmunk szimbóluma, amely tanulótársadalommá változott". (Fuchs, 1969)
Mindezen folyamatokat tekintve
azonban az oktatási tartalom és a tevékenységközpontúság általában egymást
gyengíti –egyik a másik rovására erősödik. Törekedni kell arra, hogy a jó
e-learning tananyagban mindkét elem a lehető legoptimálisabb nagyságrendben
legyen szerepeltetve.
Egy jó e-learning tananyag
kihasználja az IKT lehetőségeit. A
tevékenység és eszközrepertoár sokrétű, egészen az online kommunikációs
platformtól kezdve a ustream webináriumig bezárólag használ alkalmazásokat.
Igazán érdekes adat, hogy egy
1968-ban készült, a számítógépek jövőbeli felhasználásáról szóló
dokumentumfilmben az Aacheni Egyetem Neveléstudományi Tanszékének vezetője már
kifejtette, hogy a számítógép-használattól módszertani megújulást,
racionálisabb oktatást, hatékonyság növelést és gazdaságosabb működést vár
(Schmukler, 1968) Ha jobban belegondolunk, ez a megállapítás mai napig megállja
a helyét.
Ám az új elvek szerint a módszertanában
is a technikai környezethez igazodó e-learnig tananyag az egyéni elvárásoknak
megfelelően, teljesen testreszabható, különböző tanulási utakat képes támogatni.
Ugyanakkor mivel szabványokat használ, újrafelhasználható és így később, másik
oktatási helyzetben is fel lehet használni, újrahasznosítható-környezettudatos.
Fontos áttekintenünk az e
learning tananyag építőköveit. Elsőként
a szöveg mint primer oktatási tartalom pl. cserebogárról szóló leírás, kép,
hang stb. Illetőleg szekunder szöveg, ami magát az egész rendszer működését
befolyásolja, mivel ez a felhasználást támogató szöveg, amely azt határozza meg
hogyan kell használni a rendszert. Pl. használati utasítás, tartalomjegyzék,
bevezetők, módszertani segédlet, összefoglalók, kérdések és feladatok, értékelő
szövegek. E két elem nélkül nem lehet jó
tananyagot készíteni, mivel éppen a tanulásra lesz használhatatlan. Kiemelendő még a kép, hang, multimédia, interaktív
elemek, feladatok, gyűjtemények szerepe is.
Ezen elemeket sorra véve azonnal
Komenczi Bertalan nyitott tanulási környezetet jelentő mezovilág modellje ide ajánlja magát. Mivel ez a mikrovilágokhoz való kapcsolódás mellett a „hipermédia”
bevonását és lehetőségeinek alkalmazását is jelenti, amelyben a tanuló
fokozatosan átveszi a felelősség nagyobb részét saját tanulásának
eredményességéért. És amelyben a tanár szerepe is új, feladata elsősorban két
területre terjed ki: az egyik a tanulási környezet fejlesztése és a tanulási
folyamat szervezése, a másik a tanuló számára szükséges segítség, motiváció és
megerősítés biztosítása.
A tanulási környezet mezovilág modellje
(Komenczi 1998)
Itt kell szót ejtenünk a nyelvhelyesség,
helyesírás kérdéséről is, amely úgy vélem még kiemeltebb területként kellene, hogy
szerepeljen bármilyen oktatóprogram, egyáltalán tanulót foglalkoztató program
esetében. (Számítógép-használat
szintjén, amióta helyesírás-ellenőrző program létezik, kissé jobb a helyzet, ám
a szövegkörnyezetből adódó eltéréseket, stilisztikát stb. ez sem javít, vagy
pont helytelenül.) Sajnálatosan a mi konnektivista csoportunkon belül is
előfordulnak helyesírási hibák, amelyek nem kerülnek kijavításra, korrekcióra. Tisztában vagyok vele, hogy bárki és bármikor hibázhat és elő is fordul, meg is esik, a legnagyobb odafigyelés mellett is. Ám vannak esetek, amiket nem lehet a véletlenek összjátékának értékelni: pl. egy „közkinccsé” szó leírása egy cs-vel, többször egymás után alapvető nyelvtani
hiányosságokat feltételez az alkalmazónál, amelyet egy jó oktatóprogram nem
hagy figyelmen kívül. Ezzel is segítve, támogatva a tananyag pedagógiai
rendszerbe ágyazódását.
A funkcionalitás kérdéséhez
fűznék még hozzá néhány gondolatot. Valóban egyetértek azzal, hogy ha egy
alkalmazott elem csak öncélú, szép-csillivilli, de semmi funkciója, nem
illeszkedik a tananyagba az egyáltalán nem szerencsés…nem oda való. Ugyanakkor
nem mindig hiábavaló. A tanári példában szereplő: „mit keres ott egy tigris, nagyon szép de
minek” esetében például el tudom képzelni, mint meghökkentő, felrázó
momentumot egy érdektelenebb, unalmasabb anyagrészt követve. Tapasztalataim
szerint bármilyen oktatói módszer, tananyag jobb az unalomnál! De talán ez már egy
teljesen más kontextusa a témánknak, így csak ideteszek egy tigrist és
befejezem…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése