A témahét ismételten érdekes gondolatokat, vitákat,
eszmecseréket eredményezett, sőt ezek már talán az eddigieknél is jobban
„húsbavágó” kérdéseket feszegettek, mindenki a magáénak érezte a témát. A
kommentek eddiginél is szenvedélyesebb hangneme is éreztette, mindenkire komoly
hatással voltak az elhangzottak, amiről viszont szinte mindenkinek egyéni
véleménye van. Néhány fogalom, amelyet
most igyekeztünk körbejárni: az oktatás, a tanulás, a tanulás motivációja, a
tanítási folyamat maga illetőleg módszerei, a tanulás inspirálásának lehetséges
eszközei, a közösségi tudás, ennek egyéni leképeződése, tudáskonstruálás, egy
másik elme által megalkotott gondolatrendszer befogadásának, beépítésének
lehetősége, egyáltalán tudásalapú társadalom, homo internecticus, hasznos
tudás, tudáskoncepció változása, paradigmaváltás stb. És mindez természetesen
virtuális környezetben. A blogok számos, egyéni,
izgalmas
és koncepciózus
témát fejtegettek.
A
tárgyalt tanuláselméletek tekintetében számomra Csoma Gyula megállapítása volt
irányadó, aki úgy fogalmazott, hogy a tanuláselméletek közül nincs olyan, amely
teljesen átfogó lenne, tehát nem a tanulás egészét érinti, csak valamelyik
kiemelt oldalát, elemét állítja előtérbe.
Mégis,
kiemelném az egyik elméletet, gyakorlatot az un. epochális oktatást, ami a
témaheteket bevezető tanítási stratégia.Nem abból kifolyólag, mert "orákulum" az oktatás terén, hiszen azért számos gyenge pont található benne, hanem mert élményszerű, érdekes, inspiráló és egy kicsit most divatos is, pl. iskolai tudósítások a médiában nem egy frontális, de lehet, hogy briliáns óráról szólnak, hanem a nimfának öltözött magyartanárnéniről, és a faun történelemtanárról. Pedagógiai értelemben
az epocha-rendszer lényege, hogy az egyes logikailag összetartozó témakörök
(pl. kémia-fizika-biológia, irodalom-művészet-történelem tantárgyban) egy-egy
epochán belül, tömbösítve kerülnek tárgyalásra: egy ideig nagy óraszámban van
napirenden a téma, majd utána a következő időszakban a tantárgy szünetel, és
más tárgy témakörére, például a művészetekre kerül sor egy másik epochában. Az
epochális oktatást magyarul tantárgytömbösítésnek nevezik. (Egyébként az epocha a pedagógiában, a Waldorf-pedagógia alapelemeként került
bevezetésre.)
Igaz, hogy ez esetben
tökéletes összhangban, összerendezettségben látják a tanulók az adott téma
minden aspektusát, ám több, problémát is megfogalmaztak az alkalmazott metodika
szempontjából. Nem minden diák alkalmas arra, hogy ezen, igaz, hogy élményszerű
módszerrel igazán alapos, alkalmazható tudásalapot nyerjen ki. Ám az egyik
legfőbb dolog, hogy ezen oktatási módszer alkalmazására maguk a tanárok is
kevés esetben alkalmasak. Hiszen erre érvényes csak igazán, hogy aki nem belső
meggyőződéssel, elhivatottsággal csinálja, az inkább árt az ügynek, mint
használ.
Nagy hatással volt rám a Csíkszentmihályi Mihály által megalkotott
flow élmény. Eszerint az, hogy hogyan alakul valakinek a sorsa, sok tényezőtől
függ: gének, kultúra, egyéb élmények. Döntő azonban, hogy mit kezdünk a
lehetőségeinkkel, s hogyan használjuk ki őket. A legfontosabb, hogy megtaláljuk az életben
azt, ami örömet okoz és amiben kiteljesedhetünk. Legyen ez akár a sport, akár a
művészet vagy tudomány, lényeg, hogy ezáltal jól érezzük magunkat és előbbre
vigyük a társadalmat, emberiséget. Ha a tevékenység közben megtapasztaljuk a
boldogságérzést, még nagyobb teljesítményre késztet bennünket…képzeljük el,
hogy ezt mind a tanulásra tudjuk koncentrálni, a tanulásban tudjuk megélni a flow-t! Akkor aztán a határ a csillagos ég! Ennek a helyzetnek a kulcsa
természetesen ismételten, csakis a tanár kezében van.
A tanárszerep pedig csak
bonyolódik, amikor a távoktatási környezetben szemléljük, bár erre is alapvetően
igaz a megállapítás, hogy a tanár elsőszámú kulcsszereplője az oktatási
folyamatnak. A digitális generációk kapcsolata azonban teljesen feje tetejére
állítja a viszonyokat. Már az sem biztos, hogy kik tanítanak, illetve kiket
tanítanak? Egyáltalán nem biztos, hogy a digitális bennszülött tanít… Sőt a
felnőttképzésben is ugyanez a helyzet. Ám a jövőt illetően egy biztos, hogy
semmi sem biztos, minden változóban van. Ahogy a tudás is relatív fogalommá
vált: az IKT- s kompetenciák tekintetében fontos a megváltozott elvárásokhoz
való alkalmazkodás, ismerni kell
az egyes eszközök hatásait, pszichikai szinten is- technikai és
szociálpszichológiai szinten is – a pedagógiai folyamathoz konstruktívan
illeszkedő alkalmazkodó eszközöket kell alkalmazni (Komenczi 2009.). És talán
itt elengedhetetlen megemlíteni az ISTE tanári kompetenciái közül az elsőt,
amely lehetséges, hogy minden oktatásnak az alapja kellene legyen: a tanulás és
a kreativitás kibontakoztatásának támogatása.
Csapó Benő e tekintetben egyenesen
forradalomról beszél „kognitív forradalomról”, amelyben a hasznosítható tudás a
leghangsúlyosabb és ez a kompetencia, szakértelem és műveltség hármasában
értelmezendő. A legelsőként említett és fő problémaként megfogalmazott elem
pedig a releváns tudás gyors változásában látja. Érdekes, hogy a gondolatmenet
végső, befejező pontja, ám hangsúlyos része a rengeteg lemaradóra koncentrál,
akik esetében megállapítja, hogy: „az oktatás gyakorlatiasabbá, életszerűbbé
tétele, a személyes tapasztalatokat felhasználó, azokra építő módszerek
elterjesztése, a tanulási potenciál, a képességek fejlesztése, a motiváció
fejlesztése, az iskolával és a tanulással kapcsolatos attitűdök formálása”.
Egyszóval a tanítás, az iskola jövőjében én az
„iskola a jövőnek” koncepcióját emelném ki, mind az egyén szempontjából, mind a közösség tekintetében ez vihet olimposzi
csúcsokra. Mert, igen, tökéletesen egyetértek azzal, hogy
tenni kell a lemaradók érdekében, segítséget kell adni a minél kisebb hátrány
elérésében, a felzárkóztatásban. Ugyanakkor ilyenkor mindig ott bujkál a
gondolataim között az is, hogy vajon milyen magasságokat, távlatokat tudnánk
elérni akkor, hogyha a másik oldalt, a nagyon tehetségeseket, elöl haladókat
látnánk el ezzel a „turbósító energialökettel”… Lehet, hogy most éppen a Mars
felszínéről tartanánk a geológiaórát, ahonnan átruccannánk egy kis Napkitörést
a helyszínről élvezni, de visszafele a Plútó levegőjéből is hoznánk mintát…De
az még valószínűbb, hogy a rák már nem lenne az elsőszámú halálokok egyike.
Igények, érdekek, fontossági sorrend…és mind mögött ott a nagybetűs
EMBERISÉG=TANÁR+TANULÓ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése