2012. április 27., péntek

A hálózatelmélet oktatási alkalmazása: konnektivizmus





Kurzusunk alfájához és omegájához érkeztünk e témával. Nem is csalódtam az előadás alaposságában, hiszen a konnektivizmus létjogosultságától eredően, annak kemény kritikáján át, a miért is kikerülhetetlen a mai oktatás és egyáltalán az élet területén kérdéskörét egyaránt koncepciózusan érintette. Ám elhangzott egy igen éles kijelentés is: „nem kifejezetten sikertörténet a konnektivizmusé”. De hát az első liberálisabb, tanulóbarátabb, nyitottabb tanulásszervezési módszerek is eretnekségnek számítottak, arról nem is beszélve, hogy az iskolák legnagyobb zömében még ma is a poroszos rendszer uralkodik (persze némi könnyed, szirupos bájjal leöntve…).

Azonban túl vagyunk már a „hurráoptimizmus, milyen jó, hogy van, hiszen ez a mindent megoldó képlet az élet iskolájában” elragadtatásán, de már a semmire sem jó, kritikai szakaszát is elhagytuk. Most kellene a rengeteg jó gyakorlat, amely lehetővé tenné, bár kissé fordított módszerrel, az elméleti megalapozottság, didaktikai rendszer kimunkálását. Ám az, hogy napjainkra mennyire kevés jó konnektivista gyakorlatot láthatunk jelzi, hogy itt azért bonyolultabb összefüggésekről van szó, mint amikor a tanárok arról filozofáltak, hogy szabad-e a tanteremből kivinni az órát.

Talán e területre is alapvetően igaz Krazberg megállapítása: „a technológia se nem jó, se nem rossz, de nem is semleges”, vagyis pontosan olyan, amilyenek az emberek…illetve amilyenné a felhasználók teszik. A digitális világ, egyáltalán az IKT eszközök lehetőségeinek kiaknázási módja csak a felhasználókon múlik. Születtek víziók arról, hogy egy elektronikus orwelli világba jutunk, de hozhatunk ki belőle egy digitális athéni diskurzus-félét is. A konnektivizmus előtt éppen így nyitottak a lehetőségek, egyedül a szervező oktatón áll, vagy bulik az, hogy az egekbe, vagy a pokolba navigálja a történéseket…

Alapmegállapítás, hogy a konnektivizmus esetében a hálózatelmélet-oktatási alkalmazásáról van szó. A hálózatelmélet maga sem egy ősrégi produktum, hiszen a nagy fordulatot csak 2002. hozta, amikor megjelent Barabási Albert László nagyszerű könyve a skálafüggetlen hálózatokról, amelyről ez esetben is szó van. Igazából az egész társadalom, és mint ilyen kicsiben a konnektivista csoport „társadalma” is egy nagy skálafüggetlen hálózat. Minden önszerveződő hálózat folyamatosan növekszik és változik, a csomópontok közti kapcsolatok pedig nem teljesen véletlenszerűen jönnek létre, hanem az erősebb, több kapcsolattal rendelkező csomópontok könnyebben szereznek új kapcsolatokat. Mivel itt nem nagyon lehet átlátni az összes blogot, produktumot, nem nagyon van olyan aki mindent tud. Átmenetileg kialakulnak csomópontok pl. valaki ír egy jó blogot ott kommentelnek és kialakul egy tulajdonképpen személytől független csomópont (de hát valójában személyhez kötött, mert ő írta) ez legközelebb esetleg máshol jön létre. A szubjektív ismeretőrzés, sokféle transzfer lehetőségét produkálja.

Pontosan nyomon követhető a működés alapelemeként a modularitás, a több feladattal történő egyidejű foglalkozás, amely minden komplex rendszer örökölt tulajdonsága. Persze arról nyithatnánk vitát, hogy a „multitasking”, amelyet az első időben a lassú gazdaság elleni csodaszernek láttak, hogyan csökkentette a teljesítményt 40%-kal. Hiszen az ember is hasonló egy operációs rendszerhez, mindkettő lelassul nagy terhelésnél, új tevékenység kezdetekor aktivizálni kell azt az agyi területet, amely az adott képességet, információt rejti.

De hát azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ma embere már a „homo diktiosz” aki a „kisvilág effektus” fényében hatlépésnyi távolságban van bárkitől a Földön.

Ebben a szervezetben a kapcsolódás igazából információáramlási kapcsolat.  Itt elsődleges az informális, és mindenképpen horizontális információcsere dominanciája, amelyben a tanár nem „leadja” az anyagot, hiszen előfordulhat, hogy egymástól is tanulnak tanár-diák. Egyáltalán a tanár szerepe a konnektivista csoportban nem a megszokott módon szignifikáns. Amennyiben nincs jelen, azért a folyamatok működnek, mennek tovább. tulajdonképpen nem is lehet igazán jelen, pl. nem kapcsolódhat be a kommentekbe, hiszen ezzel egyértelműen „skálázná” a hálózatot, tehát egy nagyon erős, sokkapcsolatos csomóponttá válna. Egy konnektivista tanulásban egymástól is tudnak tanulni. Attól, hogy sokoldalú elektronikus eszközhasználat valósul meg, még nem lesz konnektivista valami, alapfeltétel, hogy közös tudásalkotás jöjjön létre, amely az egyéni ismeretek megosztásán alapul.

És ebben az értelemben ismételten ott vagyunk a skálafüggetlen hálózatok „erdejében”. Egyértelműen a cselekvőhálózat-elméletet kell kiemelnünk, az un. ANT-t ( Actor Network Theory). Ennek értelmezése szerint a cselekvők közötti határvonalak idővel megszűnnek, minden hat mindenre. Tehát létrejön egy un. „emberi szuperorganizmus”, amely már szignifikánsan többre képes, mint az egyedek, akik alkotják. Elképzelhető, hogy a cselekvőhálózat egyedei egyáltalán nem rendelkeznek kimagasló képességekkel, együttes alkotásuk azonban messze felülmúl minden más eredményt. Itt jó példa az egyszerű hangyaboly esete, ahol az egyes hangyák „hangyányi értelemmel” rendelkeznek csupán, ám az a szuperszervezettségű és óraműpontosságú, tökéletes világ, amit együtt felépítenek, csodálatos tökéletességgel működik. De említhetnénk a vödörrel tüzet oltó embercsapatot is, akik egyedül képtelenek lennének a lakástüzet megfékezni, de a jól szervezett, közös tevékenység még a tetőn rekedt macskát is megmenti. Valami ilyen „tökéletes. szuper közös alkotást” várhatnánk a konnektivista csoport közös dokumentumában is.

Persze lehetnek, akiknek az epochális szerkezet, a tematikus hetek és a felhasznált eszköztár (blog, podcast, twitter stb.) még megfelel, ám a felfokozott dinamika már nehézségeket okoz.  Ugyancsak nehéz terepnek számít az átlátható, nyílt információáramlás, kommunikáció, főleg azon tagoknak, akik eleddig csupán a hagyományos oktatási formában koptatták az oktatási eszközöket…Itt az önszabályozásnak, facilitátori munkának, közösségi működésnek óriási ereje van. A külső motivációt itt el kell felejteni, mert azonnal tönkreteszi skálafüggetlenséget. Maga a motiváció kialakítása és folyamaton belüli szabályozása nem lehetséges! Csakis a belső motivációra kell építeni, amit folyamatosan az extrém feletti szinten kellene tartani. Ebben azonban a tagok hagyományos értékeléshez szokott, igazodó tanulásuk kudarcfaktor lehet.

Ugyanilyen kettősség jellemzi a konnektivista csoporton belüli differenciálás kérdését is, nem a facilitátor differenciál, hanem maga a feladatmegoldás, mert azonnal skálapontot generál…a többiek odagyűlnek, átmenetileg oda összpontosul a figyelem, a kapcsolódási pontok. Kialakul a kooperáció egy új szintje. Igazi differenciálás tulajdonképpen a kommunikációban vagy az eszközhasználatban lehetséges.

Az értékelés tekintetében talán az a legfőbb motívum, hogy már az is értékel a belépő tagon, hogy maga a folyamatba való bekapcsolódás is eleve előismereteket feltételez, ez is valamiféle szelekció. Illetőleg a folyamatban való helytállás, munkálkodás is megköveteli a résztvevőtől a magasszintű belső motivációt, önirányítást stb., ami meg is magyarázza, miért a felnőttoktatás, andragógia terepén járunk.
A folyamat és tanulásszervezés tekintetében fontos, hogy ez „csak” egy önálló tanulásmódszertan, amelynek alapja a hálózati munka. Igazából nem is minden korosztályú tanuló esetében alkalmazható, mivel olyan magas motivációt, önirányítást, tudatosságot követel, hogy nem lehet életkortól független. Sem az életkortól, sem a tartalomtól nem lehet elvonatkoztatni. Jellemzőinek egyik markáns példája, hogy extrém magas a lemorzsolódás is ennél a formánál, éppen abból kifolyólag, hogy az inaktív tagok nem tudják követni a folyamatot és nem is a tagok vetik ki maguk közül, hanem lemarad. Nagyon szemléletes példa volt erre a futóverseny, amelyben folyamatosan sprintel a mezőny, és aki megáll pihenni, frissítőért, az már nem tudja, merre kanyarodjon, hiszen az élboly elhúzott: ez a folyamat tulajdonképpen egy tartalmi sprintfutás. (Csak halkan jegyezném meg, hogy mindez egy ingoványos, félelmetes, sötét és néha haramiákkal teli erdőben zajlik…)

Le kell szögezni, hogy a konnektivista folyamatban játszott tanári szerep illetőleg a hagyományos tanári szerep nem összeegyeztethetők! Előbbi esetben felvázolja a curriculum alapját, de kizárólag a témák kerülnek meghatározásra. Biztosítja a kreatív környezetet, tehát aki valamelyik eszköz használatában nem jó biztatja, esetleg felhívja a figyelmet fontos momentumokra. És facilitátorként biztosítja a csoport működését. Ám ezen túl semmiféle szerepet nem vállalhat a csoport optimális működésének érdekében. Egyáltalán, egy konnektivista csoportban a „szóvivő, kiemelkedő, kitüntetett szerep” üldözendő, hiszen ezzel abszolút megbontja az alapszervező erőt, a skálafüggetlenséget!
             
Kissé visszahőköltem az elhangzott, lehetséges megoldáson, amely azt vélte biztosítani, hogy a némiképp kirekesztett tanár mégis részt vehetne a folyamatokban. Mégpedig, hogyha álnéven jelentkezik be a csoport munkájába! Úgy remélem, ez csak egy költői kérdés felvetéseként értékelendő, mivel talán a morális aspektusok mellett, némiképp a tagok elkötelezett munkájának degradálását is érezhetnék egyesek benne. 

Amint már azt megállapíthattuk, maga a csoport egyébként a skálafüggetlen hálózatok jellemző elemeit végigböngészve: csomópontokként növekszik, nincs középpont vagy végpont, nincs központi vezető, a szálakat bárhol megszakíthatnánk, a hálózat ugyanúgy működne tovább. Tehát ez olyan, mint egy pók nélküli háló. Ám azért némi pókocskát felfedezhetünk a konnektivista csoport hálójában, mégpedig pontosan a kurzusvezető személyében. Ő azért a háttérből néha szövögeti a hálót, persze nem meghatározó jelleggel, csak éppen jelzésértékkel. De erre természetesen mindenképpen szükség is van, hiszen ha nem tenné egy műkedvelő, filozofálgató, parttalan kommentekbe fulladó csoporttá válnánk. Azt pedig csak remélni lehet, hogy nem egy félelmetes mérgű keresztespók, hanem egy barátságos, inkább a részesek érdekeiben védőhálót szövögető, hálójával a jó irányba terelgető, a hálóban folyamatosan a szükséges helyre, ide-oda "ugrópókról" van szó…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése