Információs
társadalom és oktatás
Egy idézet jutott eszembe a heti
téma kapcsán, amely jól illeszkedik mindehhez: Polónyi
István a tanulást az élő szervezet működéséhez hasonlítja: „mint ahogy az élő
szervezetnél az inputok a szervezet működéséhez szolgáltatnak energiát, s az
égéstermékek eltávoznak, a tanulásnál is az input információk nagy része
elfelejtődik, s a szerkezetük, összefüggéseik az, ami megmarad.”
A nagy kulturális változások, mint kognitív architektúrák értelmezhetők,
hangzott el az előadáson.
Az evolúció nagy váltásai az
információszerveződésben megjelenő újdonságokban találhatók, amely azt is
jelenti, hogy új kódolási technikák születnek.
E gondolatnál nagyon érdekes volt számomra John
Maynard-Smith elmélete, aki szerint „reprezentációs forradalmakról"
beszélhetünk, és az élet fejlődésében az újdonságot az új kódolási elvek
jelentik. Ebben az értelemben a fejlettebb, gyorsabb nyelvi reprezentációt
egyaránt egy szociális háromszög-séma jellemzi az „epizodikus kultúra lineáris
szemantikájával szemben”, miként az az 1. ábrán látható.
1.
ábra szociális háromszög séma
Ez a váltás a megismerési erőforrások
szerveződésében, a tudás társadalmi megoszlásában, a gondolatok gyorsabb
terjedésében is gyökeres változásokkal jár. Ezen
elvről írta Pléh Csaba a következőket: „Tulajdonképpen
a mai hálózatos információs technológiák, s az újabb mobil
információhozzáférési utak nagy újdonsága éppen az, hogy a körülményes
könyvtárral szemben a külsõ tárakat a hozzáférhetõségi utak révén virtuálisan
hordozhatóvá teszik. Ennek nagy lépése már az Internet, s a használó korlátlan
mozgékonysága révén újabb lépés a mobil közlési rendszerek belépése a
tudáshozzáférés világába.”
Ezt figyelembe véve veti össze a
képféle emlékezet jellemzőit is.
Szomatikus emlékezet
|
Külsõ emlékezet
|
korlátozott
kapacitású
|
korlátlan
kapacitású
|
megszabott
formátum
|
változékony
formátum
|
gyors
halványulás
|
nincsen
elhalványulás
|
rögzített
hozzáférés
|
változékony
hozzáférés
|
hordozható
|
rögzített
|
Nagyon érdekes az ezt követő
gondolatmenet, amelyet követve magunk is kétkedőkké válhatunk e témában.
A kultúra: epizodikus-mimetikus-mitikus-modern-hálózati
felosztásában megvalósuló átadás, amely az egyes előbbi elemek alapján epizodikus, eseményreprezentáció-testtel
reprezentált modellezés-nyelvi szemantikus-külső tárgyak, rögzített
tudás-hálózati adatbázisok felosztásban szerepel, más kérdést is felvet.
Pontosan azt, hogy a hálózati
információhordozók jelenléte, alkalmazása, beépülése a mindennapi életbe
megvalósít-e egy teljesen új reprezentációs gyakorlatot, fenti cikk szerzője szerint „forradalmat”? Ebben az íráshoz kapcsolódó lineáris gondolkodásunknak kellene
alapvetően megváltoznia, melyet a hipertext és a képek elárasztó jellege
generálna. Lehet, hogy ez a „legalapvetőbb, biológiai, nem hajlékony
architektúrák” közé tartozik? Vajon
mennyire változtatja meg az embert az információs technológia?
Érdemes összevetnünk a hagyományos és a mai, modern
tudáshordozókat:
Hagyományos
|
Hálózati
|
évtizedes
kód-tanulás
|
kevesebb
iskola kell
|
lassú
hozzáférési utak,
körülményesség |
gyorsabban
el lehet jutni
|
linearitás
|
egyidejűségek
|
keresési
utakat tanítják
|
keresési
utakat keressük
|
együtt-lét
|
virtualitás
|
tudás-tulajdonlási
viszony
|
tudás
megosztott
|
bizonyosság
kiharcolt erény
|
bizonyosság
kérdéses,
éppen keressük |
Az olcsó, nagyon könnyen kereshető és tárolható, lexikális
tudással szemben felértékelődik a készség, ezen új eszközök használatára. ezen
készség pedig csakis tanulás útján érhető el.
Az érintett témák közül a tanulásértelmezések-tanulási
környezetek érdekes megvilágításba helyezték e tevékenységet is. Maguk ezek a
modellek alapjában arra valók, hogy magát a tanulási folyamatot meg tudjuk
magyarázni. Három modell került elemzés
alá: 1.behaviorista, 2. kognitivista, 3. konstruktivista.
A behaviorista tanulási modell:
Elveit tekintve: tanulás
eredményességére a viselkedésből következtethetünk, ám a viselkedést előzetes
környezeti hatás váltja ki. (pl. Pavlov és kutyája) A változás tartóssága mindig a viselkedés
következményeitől függ.
A gyakorlati megvalósulás menete
pedig: a viselkedésváltozásra vonatkozó célok kitűzésével indul, amely
különösen fontos, mivel a tanulás eredményességét a viselkedés alapján ítéljük meg. A viselkedés maga bemutatással, rávezető
utasítással, rámutatással alakítható ki. Fontos elem a viselkedési cél
megerősítését kiváltó környezeti hatás megtervezése.
A kognitivista tanulási modell.
Ez esetben már a mentális
tevékenység áll a középpontban, és magáról a folyamatról kell gondolkodni.
A tudás a memóriában szerveződik,
ám a tanulás eredményét a tanuló meglévő tudása mindenképpen befolyásolja. Maga
a tudás ilyen értelemben figyelem, új
információ feldolgozása és beillesztése, felidézhetővé tétele, mégpedig a
kognitív térképbe való beillesztéssel. Ezért nagy jelentőséggel bír az új
információknak a meglévő tudáshoz kapcsolása, vagyis nagyobb hangsúllyal kell
figyelni a technikákra, a tanulási
folyamat irányítására és támogatására, hogy a „térképen található utak jól
ismertek, használhatók legyenek”. Vagyis, hogy a helyére illesszük be a
dolgokat, de onnan felidézhető is legyen.
A konstruktivista tanulási modell
A tanulást egy nagy
problémamegoldásként értelmező modell esetében, a tanulás folyamata is
problémák sorozatának megoldásán keresztül értelmezendő. Ehhez a folyamathoz már
kellenek mások, mivel együttműködéssel eredményesebbé tehető a tanulás. És fontos
a mások megfigyelése is, mivel a hozzáértők megfigyelése és az ezt „követő” mintakövetés
alapelem. A meglévő ismereteket, illetve
a felvetődött problémát ütköztetjük a többi tapasztalattal. A tanulás másokkal együttműködve lesz érvényes,
így kiemelkedően fontos a csoportmunka
szervezése, melynek menete a problémamegoldás bemutatása, tanácsadás, együttes
problémamegoldás.
Saját maga és a meglévő külső
ellentmondásokból kezd el gondolkodni. Szemléletes volt az előadáson felvetett
példa : nem az van, hogy hidd már el, hogy
a föld gömbölyű, hanem ütköztetjük a többi tudással…ha lapos, mi van a
túloldalán, mi hol vagyunk…ő gondolkodjon el azon, hogy ha eddig ezt tudtam,
akkor az új nézetekkel ütköztetve mi van? Nem egy új kép születik meg, hanem mintakövetés-bemutatás
stb.
Alapkérdés, hogy mikor történik paradigmaváltás a
tanulásban? Paradigmaváltás akkor
történik, amikor a régi modell már nem alkalmas a magyarázatra.
Az elearning esetében úgy
gondolom vegyes a „görbe”, hiszen nem egységes a gondolkodás felőle: a kevéssé
hozzáértő kevesek azt gondolják, hogy mindent megold; a nem hozzáértő tömegek
úgy vélik, hogy semmire sem jó; és végül a minimális hozzáértő alkalmazó arra
használja, amire való. Az elearning pedig még nem paradigmaváltás, mert nincs
új, nem nagyon tartalmaz újszerű elemeket, a korábbi modellekkel is meg tudjuk
magyarázni.
A problémaközpontú tanulási
környezet esetében a tananyagfejlesztésnél fontos, hogy releváns, hiteles,
valóságközeli legyen. Sőt, az a jó, ha a
társas környezet ezt támogatja. Az online tanulás kifejezés esetén mindenkinek szigorúan
egyéni, elkülönült tevékenységként jelenik meg, holott erről már szó sincs.
Szükséges több szempontból rávilágítani a problémára - pl . projektalapú legyen,
Másik tévhit, hogyha valami
online akkor nem azt jelenti, hogy kontrollálatlan, sőt a megszokottnál nagyobb ellenőrzést
igényel! A hatékonyság miatt fontos a feladatkijelölés és tanulásszabályozás az
egyén és csoport számára, illetve a tanulási folyamat követése és a
visszacsatolás. Ebben játszik szerepet az instruktív felület, naplózás,elemzés, formatív
értékelő funkciók.
A tanulás dimenzióinak integrált
felfogásában (Komenczi), számomra fontos megállapításként hatott annak
tisztázása, hogy attól, hogy az iskolában a formális oktatásba bekapcsolódik,
lesz még a gyereknek informális tanulási folyamata. Ezért az említett „felhő” jótékonyan
összemosódó felületeket ad, mivel mindegyik létezik, működik, a folyamatok átfedik egymást.
Ám a kinti tapasztalatokat a felsőoktatás nem veszi
figyelembe! Ez az információs
társadalomban, az ikt kompetenciák területén igazán szignifikánsan megjelenik, érzékelhető,
hiszen az igazi hozzáértők sokszor nem formális közegben szerezték a tudásukat.
Ám ennek elismertetése még nagyon várat magára, nagyrész amiatt, hogy a
kidolgozandó „sztendertek” költségei jóval meghaladják a jelenleg fenntartott
különböző oktatási intézmények továbbképzéseinek, képzéseinek költségeit.
A komplementer tanulási környezet ellentétpárjai közül
számomra a következők voltak a legrelevánsabbak:
tradícionális
tanulási környezet progresszív
tanulási környezet
tények,
szabályok, kész megoldások készség,kompetencia,
jártasság
zárt,
kész tudás átadása egész
életen át tartó tanulás-képesség
forrás:
iskola, tanár, tananyag különböző
források integrációja
tanulás
fáradságos munka tanulás-érdekes
vállalkozás
iskolán
belüli csoportok iskolák
közötti virtuális csoportok
külső
szabályok követése belső
szabályok kialakítása
megfelelés
a tanárnak megfelelés
a standardoknak
zárt,
monomediális környezet nyitott,
hipermediális környezet
homogén
csoportok heterogén
csoportok
A távoktatás öt legfontosabb „eleme”:
-
online interaktív tananyagok
-
folyamatos visszacsatolás és önértékelési
lehetőségek
-
diákok közötti interakciók ösztönzése
-
állandó tanári-tutori támogatás
-
mastery learning – optimális elsajátítási idő
Különösen fontos megállapításnak
tartom azt, hogy az elearning szerepe különböző életkori szakaszokban hogyan
tér el. Megállapításra került, hogy az életkor előrehaladtával beszűkülnek a
jelenléti oktatás lehetőségei és az elearning egyre jobban teret kap, ám melynek
jelentőségét még nem minden téren értékelik. Pedig valóban meglehet, hogy ennek
segítségével érhető el az az úgynevezett „Didactica
Magna”…
Kedves Krisztina! Már az órán is ellenérzéseim voltak a Komenczi féle komplementer tanulási környezet ellentétpárjaival szemben. A blogomban még ezt elhallgattam, de most újra olvasva ismét ezt érzem. Tehát, Komenczi Bertalan leírja, hogy ezek egymásra épülő fogalmak, de mégis ellentétpárnak hívja őket. És olvasásuk közben úgy érzem, mintha a jobb oldali oszlop lenne a "jobb". Velem van a baj? A "hagyományos és hálózati tudáshordozók" táblázatot pedig egy előző héten említett "optimista" készítette. :-))
VálaszTörlésEgyet tudok veled érteni, hiszen maga a komplementer is előrevetíti, hogy "egymást kiegészítő" ...veled semmi baj, csak a fogalommeghatározásaink döcögnek néha kicsit....
VálaszTörlés